Trollcruise

Magiske opplevelser i Oslofjorden

Med sine klassiske trebåter har Trollcruise skapt magiske og minneverdige opplevelser for nordmenn og turister siden 80-tallet. Nå som pandemien er akterutseilt, og med nye og spennende maritime konsepter ombord, er publikums hunger etter lystseilas med event-båtene større enn noen gang.

Erfarent event-rederi

Trollcruise har vært på vannet i Oslofjorden siden 80-tallet. Sjøeventyret startet med skuta Hestøy som var husbåten til de første eieren av bedriften. Nå, etter fire årtier med event-seilas og mange utskiftninger i flåten, sitter Trollcruise på et lite trekløver av båter som skaper minneverdige opplevelser for nordmenn og turister i sommerhalvåret.

-Akkurat nå har vi 3 båter som er operative; «Johanne Marie» med kapasitet til 40 personer, «SS Vollan» har plass til 188 og den største seilskuta vår, «SS Lady Mack», kan ta hele 350 personer. Disse kjører hver eneste dag og etterspørselen er stor. Vi merker tydelig at pandemien er over, for å si det sånn, og det er vi utrolig glade for, sier daglig leder Monica Schrøder Santisteban.

«Lady Mack» og de andre Trollcruise-båtene seiler ut på sjø-eventyr fra Rådhuskaia.

Fullt kjør og varierte turer

-Vi har alle typer gjester ombord. Alt fra firmafester til diverse lag som vil kose seg, og da er det hyggelig at vi kan få bistå med å lage en flott ramme for dem i Oslofjorden. Vi leier ut til det meste; partyturer, utdrikningslag, bursdager, vielser og askespredning.

Det er fullt kjør hele sommeren, spesielt før og etter fellesferien har det eksplodert med forespørsler. Det er mye i juli også, man kan ikke kalle det rolig akkurat, med mye turister og slikt som skal ut på fjorden. I tillegg har vi også våre egne konsepter å organisere i juli, men juni og august er det vanvittig kjør hele tiden, forteller Monica.

Med minneverdige opplevelser blir det alltid god stemning ombord.

Morsomme konsepter

-Vi har konsepter i egen regi som vi arrangerer utover sommeren. Vi har blant annet «allsang på Vollan» som startet i slutten av juni; her har vi en musiker som skaper skikkelig allsang-stemning, en slags after-ski på fjorden ombord på den mellomstore skuta vår. Folk kan kjøpe gode drikkevarer, vi har rutete duker på bordene og alle gjestene får en piknik-kurv med digg tapasmat som de nyter på fjorden akkompagnert av slagere tilpasset publikummet som deltar. Er det mange nordmenn går det selvsagt i norske sommer-slagere, er det overvekt av turister spilles det litt mer engelsk repertoar.

-Vi kjører da 3 timer i Oslofjorden i en fast rute; rundt Bygdøy, via Snarøya og inn Vestfjorden på baksiden av øyene, en liten tur innom Middagsbukta, så videre mot Nesodd-landet og til slutt via Bjørvika før vi legger til kai ved Rådhuset. Når vi kommer ut på sensommeren er det utrolig flott på slutten av turen da vi nærmer oss solnedgang. Det er så vanvittig flott fargespill på himmelen, det er virkelig magisk å være med på. Dette er en skikkelig hit og folk koser seg, så det kan anbefales på det sterkeste. Her er alle velkomne til å være med, så det er bare å melde seg på, sier hun.

Magiske farger på himmelen sett fra SS Vollan

-Andre konsepter som er på trappene er 2-timers guidede dagsturer i Oslofjorden hvor man får et unikt dypdykk i Oslos historie fra sjøveien. I tillegg har vi også planer om et event-konsept med afternoon tea; vi serverer sen lunsj ombord bestående av sandwicher, makroner og bobler, akkompagnert av kule beats levert av noen av Oslo beste DJer. Vi har dessverre måttet vente litt med dette da det kom en tsunami av jobber som vi hadde hendene fulle med å få avviklet. Kapasiteten har rett og slett vært sprengt, men det skal straks være aktuelt å tilby publikum nye konsepter.

Maritime drinker

-Vi kan også tilby maritime drinker om bord; blant annet Seabreeze, Dark and stormy og Titanic. Sistnevnte er noe jeg har laget selv; en blå drink med en seigmann i bunn av glasset. Jeg er egentlig bartender og jobbet tidligere i Karibia og lagde den drinken første gang der nede for mange år siden. Jeg plukket den opp igjen i løpet av årene i Trollcruise og publikum synes den er veldig artig. Jeg liker fortsatt å lage litt drinker så det er jo litt gøy for meg at det slår an, sier Monica.

Titanic; maritim drink a la Monica Santisteban.

Fremtidsplaner i fjorden

Vi har for øyeblikket behov for å stabilisere driften etter pandemien. Vi har nettopp fått inn en ny partner som heter Boreal, og de eier nå 59% av selskapet. De har selv 5 el-båter i Oslofjorden og våre konsepter skal utvides til disse når båtene ikke er i full drift, som de nå er i sommer med å frakte passasjerer til og fra øyene.

Vi har også planer om et nytt og spennende konsept som vi har kalt «paint and sip». Her kommer man ombord og maler i to timer. Dette gjøres rundt solnedgang i Oslofjorden og kan bli helt magisk. Da må man jo også unne seg litt godt i glasset selvsagt, derfor tittelen. Vi har mange andre ideer også, det er egentlig bare fantasien som setter begrensningene. Vi må først vente til stormen av etterspørsel har lagt seg litt denne sommeren. Vi klager selvsagt ikke på det, men nye konsepter er så absolutt på trappene. Neste år starter vi opp litt tidligere med konsept-turer; cirka rundt påsketider, i stedet for langt ute i juni som i år, sier hun.

Pandemi-påvirkning

-Selv om dette er en gammel og veldrevet bedrift har båtene måttet ligge lenge til kai og vi har ligget med brukket rygg etter 2 år med pandemi. Vi har skåret vekk ting hele veien for å overleve. Selv om dette har eksistert som et charter-selskap tidligere, så er måten vi driver på nå en helt annen enn før koronaen skylte over landet. Vi har måttet gjenskape oss selv og vri hjernen vår for å få dette til å klaffe. Vi har ennå ikke gode nok systemer for booking og slikt, så det må vi også få ordentlig på plass, men dette jobber vi med daglig. Uansett så ser det nå endelig lysere ut og vi kan se fremover med et positivt fortegn.

-Vi har for øvrig også en båt til som fortsatt ikke er i drift da vi ikke har fått fikset den. Under korona-tiden har det ikke vært mulig å fikse fremdriftsmotoren, så den ligger fortsatt stille i vente på nye deler. Dette er en gammel norsk-produsert motor, så det finnes ikke akkurat motordeler til den som er hyllevarer. Vi kan ikke ringe Eureca for dette, dessverre. Disse delene kommer ikke akkurat på dagen, for å si det sånn, ler Monica.

-Før pandemien lå vi omsetningsmessig på 7 millioner, men i år har vi med våre prognoser satset friskt og håper å ende opp på 11,5. Med den sommeren vi har nå er dette et mål vi føler er oppnåelig. Dette er uansett gode tall når det har vært mørkt så lenge, det gjelder jo de fleste bransjer. Vi får håpe vi nå er ferdig med dette og får normalisert hverdagen i årene fremover!

https://nb-no.facebook.com/trollcruise/

https://trollcruise.no

https://www.instagram.com/trollcruise_oslo/