André Evju, Nam Mai og Brian Ramsland (f.h.), dagens eiere av TUNCO

TUNCO – Skapt med et ønske om å gi noe tilbake

André Evju, Nam Mai og Brian Ramsland har alle levd et liv preget av mye reising. En
kombinasjon av stedene de har besøkt, menneskene de har møtt og ikke minst maten de har
spist er en stor del av inspirasjonen bak det som i dag er TUNCO – Oslos svar på ordentlig
street wok. Visjonen er å gjøre sunn og bærekraftig mat tilgjengelig for alle.

«Vi ønsket å bidra til å gjøre matindustrien litt hyggeligere, og samtidig gi noe tilbake til
samfunnet. Alle de ulike dimensjonene av matbransjen, og ideene vi hadde om å lage noe
større enn et matkonsept, kombinert sammen har blitt til TUNCO,» forklarer Andre Evju, en
av TUNCOs grunnleggere.

El Tunco – starten på matreisen

Det var André Evju, broren Mads Evju og Nam Mai som først bestemte seg for å starte opp
wok-konseptet. Selve ideen ble til under studietiden, men litt ubevisst.

Underveis og mellom studiene ble nesten all fritid brukt til reise. Det var backpacking-turer
over hele verden, og stedene de opplevde, samt menneskene de møtte på, har vært med på
å forme dem på mange måter. Da André Evju var på utveksling i New York, var Mads Evju og
Nam Mai på utveksling i Colombia. De bestemte seg for å møte hverandre på halvveien.
Reisedestinasjonen ble El Tunco i El Salavador.

«Vi levde livets glade dager,» forteller André Evju med et smil. «I El Tunco kom vi over et
wok-sted. Vi ble rett og slett trollbundet av maten, som var sunn, rask, digg, og fersk. Den
traff alle spots, og vi visste ikke at dette var noe vi hadde savnet før vi hadde smakt det, og
visste at det fantes.»

El Tunco ble ubevisst starten på TUNCO-reisen til André Evju, Mads Evju og Nam Mai. Foto: André Evju

Når studiene var over, og alle var tilbake i Norge, var det mye fra utenlandsreisene som de
savnet. Blant annet maten fra dette wok-stedet i El Tunco. Mads Evju og Nam Mai lekte med
tanken på å starte et wok-sted i Stavanger. Da de så flyttet til Oslo, fortalte Nam Mai om
denne ideen til André Evju.

«Nam visste at jeg var en gründer-sjel, så det tok ikke lang tid før jeg sa ja til å være med på
prosjektet. Det skulle være en kombinasjon av alt vi savnet fra det vi opplevde på reisefot.
Backpacker-årene formet dette konseptet,» forteller André Evju. «Nam er mat-fyren i
gjengen, og han tok frem ingeniørskillsa da han kom frem til de første sausene og
smakskombinasjonene. Deretter bygde vi oss en liten portabel wok-stand og stod på
Youngstorget, for å se om det var respons. Det var det heldigvis.»

5 år senere har TUNCO blitt et velkjent navn blant mange Osloborgere, med en restaurant på
St Hanshaugen, en på Frogner og en på Oslo Street Food. I dag er det André Evju, Nam Mai
og Brian Ramsland som er medeiere av TUNCO.

Dagens mediere av TUNCO, (f.h.) Nam Mai, André Evju og Brian Ramsland, utenfor Frogner-restauranten.

En balansering av smak, bærekraft, dyrevelferd og rettferd

TUNCO har som mål å alltid strekke seg mot å bidra til noe positivt i matindustrien. Derfor
ser de stadig etter nye måter å gjøre noe godt for planeten i deres drift.

«Vår forståelse av bærekraft har endret seg radikalt fra vi startet til nå. Derfor prøver vi å
gjøre små grep underveis, når vi føler at vi vet nok til å agere på det. Dyrevelferd var det
første vi tenkte på, og derfor lagde vi en meny med mange plantebaserte alternativer.
Kjøttet vi bruker er fra frittgående økologiske høns. Vi har kortreist mat så langt det lar seg
gjøre, og all emballasje er nedbrytbart,» sier André Evju. «Mat har blitt alt for billig, så vi
sliter med å leve ut matfilosofien vår uten å bli for dyre. Industrien er i en startsfase når det
kommer til denne mentaliteten, men det går i riktig retning, og vi skal være med på å lede
an.»

Wok-rettene som serveres på TUNCO er inspirert av matopplevelsene eierne har hatt på sine utenlandsreiser.
Foto: André Evju

På TUNCO serverer de fantastiske wokretter, som er laget av gode råvarer, er sunne og
smaker utrolig. Bestselgerne er Ho Chi Minh og Koh Tao, men veganske alternativer
begynner å klatre opp. Konseptet skulle likevel handle om mer enn bare mat.

Da André Evju skrev sin masteroppgave valgte han å basere den på Blake Micoskye,
skaperen bak TOMS Shoes. «One for one»-konseptet til TOMS inspirerte til en inkorporering
av samme type konsept hos TUNCO – meal for meal.

«Vi ville rett og slett gi noe tilbake. Vi har et samarbeid med en organisasjon i Kenya som
driver et prosjekt kalt ‘lunch buddy.’ I den lille landsbyen Mikindani i Kenya gir de mat til
barn på skolen, noe som gir barna den næringen de trenger, i tillegg til at det insentiverer til
utdanning,» forteller André Evju. «Vi får fullt innsyn i hvordan skolen drives, og har fått
innsikt i hvor mye maten koster. Dette har vi igjen lagt inn i prisene på maten vi serverer på
TUNCO, slik at hver gang noen kjøper mat fra oss, doneres det penger til mat til skolebarna i
Mikindani i Kenya. Siden starten har vi passert 376 000 måltider donert.»

Internasjonalt miljø

Når du kommer inn dørene til TUNCO blir du alltid møtt med et vennlig smil og et «hvordan
går det?» Her i reserverte Norge er man ikke så vant med den typen restaurantkonversering, men i utlandet er dette ofte noe man møter på. TUNCOs mat er allerede noe
som tar deg med på en reise ut av Norge, men den uformelle atmosfæren, samt den
internasjonale staben som jobber der, gjør at du føler at du er i utlandet før du i det hele tatt
smaker på maten. Fra det sekundet du går inn døren til TUNCO starter reisen.

Staben er med på å skape backpacker-atmosfæren TUNCO har. Foto: André Evju

«Hva var det vi elsket med å reise? Det var alltid menneskene vi husket og snakket om i
etterkant av våre turer. Vi ville bygge atmosfæren til TUNCO rundt de reiseopplevelsene vi
hadde, og derfor møter du på alle slags mennesker her hos oss,» forteller André Evju. «Vi
ville finne interessante mennesker fra hele verden som har samme verdier og grunnlag som
oss. Vi mener også at et rikt mangfold skaper et godt arbeidmiljø, og gjør at folk faktisk har
det gøy på jobben.»

Korona – Som lyn fra klar himmel

I serveringsbransjen var det mange som kjente på utfordringene korona medførte, og
spesielt de restaurantene som fortsatt var i en oppstartsfase. Derfor var de i TUNCO redde
for at dette kunne bli slutten.

«Det kom som lyn fra klar himmel. Vi hadde jo fått det med oss, men hadde ikke snakket
ordentlig om det før Erna hadde pressekonferanse den torsdagen i mars. Da måtte vi ha
krisemøte. Dette kom til å påvirke oss, men vi visste ikke hvor mye. Alle ble permitterte,
inkludert oss selv, og vi stengte alle restaurantene. Etter hvert gikk det opp for oss at dette
kunne være det som var kniven på strupen for oss. Heldigvis fikk vi støtte fra de interne
investorene våre, og så kom også ny informasjon om kontaktstøtteordningen,» sier André
Evju.

Det ble noen lange uker uten jobb, men da de endelig kunne åpne igjen forklarer André Evju
at det var godt å se at folk hadde savnet TUNCO.
«Det er helt fantastisk å nå ha åpnet, og å se den gode responsen. Folk støtter det lokale, og
omsetningen har vært bedre enn det vi har håpet på,» forteller André Evju. «Det er sprøtt,
men veldig godt, at folk er så interessert i TUNCO og har savnet oss.»

Det tok ikke lang tid før kundene strømmet på igjen etter gjenåpningen av TUNCO. Bilde: André Evju

Eureca leverer drikkevarer til TUNCO, og avsluttende måtte vi spørre om de var fornøyde
med oss.

«Vi synes bestillingen hos Eureca er veldig behagelig. Det er sjeldent feil, og et bra
varesortiment, samt er dere fleksible. De produktene vi skal ha er der, og bestillingen på
nettsiden er enkel. Så vi er veldig fornøyde,» forklarer André Evju.

Fremover skal TUNCO se på nye mulighter når det kommer til sesongvennlige tilbud, nye
produkter, og varianter av kalde retter. Det blir spennende å følge med på, og vi skal
selvfølgelig stelle oss i kø for å smake når de nye TUNCO-innslagene blir lansert.