Lofoten

Sjømat av ypperste kvalitet

I 1994 ble Lofotprodukt AS etablert som sjømatprodusent. Siden den gang har de ypperste kvalitetsproduktene fra havet rullet ut i butikkene og blitt en stor suksess i de norske hjem.

Fra Stamsund til verdens største fiskekakefabrikk

Lofoten har opplevd en fantastisk vekst de siste 30 årene; fra de begynte å lage fiskekaker i Stamsund i Lofoten i 1994 til å levere et bredt utvalg av sjømatprodukter til alle landets butikker. Bedriften har gått fra å være en liten, lokal leverandør til å bli en nasjonal merkevare.

-Vi har siden starten hatt fokus på å levere produkter av høy kvalitet, og det er gøy at forbrukeren setter pris på det. Vi ønsker å lage den beste sjømaten, og utvikle nye produkter som folk har lyst til å spise, forteller Johannes Strøm, markedssjef Lofotprodukt AS.

Lofotprodukt AS har hatt en fantastisk vekst siden etableringen og vokst seg ut av flere fabrikker. I 1994 var fabrikken lokalisert i et hus i Stamsund, mens man i dag har en supermoderne fabrikk som ble ferdigstilt i 2019. Her lager man fiskekaker, fiskeburgere, røkt laks og raske ferdigretter. De har tatt med seg de gode tradisjonene og oppskrifter utviklet langs kysten av Nord-Norge gjennom generasjoner, og jobber stadig med å forbedre og innovere matproduksjonen.

- Aktiv satsing på høy kvalitet, design, produktutvikling, salg og markedsføring har vært sentrale bærebjelker i vår eventyrlige salgsutvikling. Vi ønsker å være i førersetet innen sjømatkategorien, og vi ønsker å tilby forbrukere fristende sjømat som er best på smak og utviklet av de beste råvarene, forteller Strøm.

Rene, norske produkter

Å finne de beste produktene har tatt tid, men Lofotprodukt AS ser stadig at det er rom for kvalitetsprodukter innenfor fisk- og sjømatsegmentet i det norske markedet.

- Vi vet at folk føler at de må spise fisk, at det er en plikt de føler de har, men vi ønsker at folk skal ha lyst til å spise fisk. At de skal ha lyst på en fiskeburger i stedet for en hamburger til middag, forteller Strøm.

  Einerrøkt Laks fra Lofoten er perfekt på frokostbordet.


Hos Lofotprodukt AS ser de en klar trend i hvilke produkter det selges mest av; fiskekaker og fiskeburgere. Alle produkter blir laget med gode ingredienser og fisk hentet fra Norges kyst. Lofotprodukt AS har de siste årene utviklet sortimentet sitt og lager blant annet fiskekaker og fiskeburgere i ulike varianter, men samlebetegnelsen er at de alle er gode på smak og laget av gode råvarer.

- Vi vil at folk skal vite akkurat hva de kjøper. Alle ingredienser blir derfor plukket nøye ut i alt fra fisken vi velger og til krydderne vi bruker. Våre produktutviklere har spisskompetanse på smak, og de jobber hele tiden med å utvikle produkter som befolkningen ønsker å spise, forteller Strøm. 

Produktutviklere bruker tid og omhu når de arbeider med Lofoten-produktene, og de tenker mye på at det de lager skal være bærekraftig for både forbrukeren og for kloden.

- Vi ønsker at maten skal føles lett, tilgjengelig og bra for miljøet. Vi jobber aktivt innad i bedriften med å redusere klimaavtrykkene våre; både når det kommer til råvarer, produksjon og hvordan vi presenterer dem i form av emballasje, forteller Strøm.

Fisk er noe av det sunneste du kan spise, i tillegg er det lønnsomt for miljøet. Sammenligner man en fiskeburger opp mot en hamburger kan man blant annet se at en fiskeburger bruker hele 18 ganger mindre CO2 å foredle enn en hamburger, forteller Strøm videre.

Prisvinnende produkter

De siste årene har flere nye produkter kommet på markedet. Lofotprodukt AS har blant annet lansert ulike varianter av fiskeburgere, flere ulike typer fiskekaker og mange varianter av ferdigretter. Med utvalget ønsker Lofotprodukt AS å gi nordmenn nye erfaringer med god kvalitet. De ønsker at når man først har kjøpt produktet, så skal man få lyst til å kjøpe det igjen og igjen.

- Å spise fisk er sunt, godt og næringsrikt. Vi jobber hele tiden med å komme frem til nye løsninger og produkter for å få fiskeprodukter inn i kjøleskapet til det norske folk, forteller Strøm.

Helt siden 2013 har Lofotens produkter vunnet gjeve priser som Årets mat- og drikkeprodusent av NHO og årets sjømatbedrift av IntraFish og Fiskeribladet Fiskaren. I 2018 vant Lofoten den prestisjetunge merkestyrkeprisen fra Nielsen, og både i 2019 og 2022 vant bedriften prisen for Årets Nyhet i NorgesGruppen.

Lofoten-produktene er lettere å bruke og lage for den generelle befolkningen, samtidig som de smaker godt. Her finner man noe for hele familien, med ulike smaker og ulike fasonger, alt fra grove fiskeburgere til milde hjertefiskekaker. Med deres sjømatprodukter ønsker Lofotprodukt AS å dekke flere behov for alle husholdninger.

- Vi er en norsk produsent som bruker norske råvarer, som ønsker at nordmenn skal synes det er enklere å velge fisk. Vi prøver og feiler på produkter hele tiden, og noen går bedre enn andre. Som sagt; fiskekaker og fiskeburgere ryker raskt ut av butikkhyllene, mens produkter som fiskepølser ikke traff like godt, legger Strøm til.

Med gode smaker, laget av rene, norske råvarer, er Lofoten et frisk pust i samfunnet; varene smaker fortreffelig, samtidig som de er sunne og bærekraftige. Her brenner de for å nå ut til den norske befolkningen og inspirere med gode produkter og oppskrifter. Lofotprodukt AS ønsker å få til en endring i matvaner, og vi kan med sikkerhet si at ved å velge kvalitetsproduktene fra Lofoten vil man garantert få det beste havet kan tilby.