LOCO

Norges første 100%-plantebaserte dagligvare

Den plantebaserte dagligvarebutikken så dagens lys i slutten av juni i år. Allerede valfarter veganere fra hele stor-Oslo til de nyåpnede lokalene på Sagene for å fråtse i deres store og eksklusive utvalg. I helgene koker det visst ekstra mye i butikken, ikke minst takket være smakfulle, veganske bakervarer som tydeligvis gjør folk helt loco!

Bærekraftige bakmenn

LOCO springer ut fra Greenseed; som er et gründer-kollektiv med en visjon om å påvirke jorda i positiv retning ved å få folk til å velge bærekraftige og plantebaserte produkter. Den veganske dagligvareforretningen er det første frøet som har blomstret, men flere ideer vil forhåpentligvis materialisere seg i fremtiden.

-Jeg jobber spesifikt med LOCO sammen med gründerne Elin Fjeld, Erik Musum, Kristine Rykkelid og Andre´ Gundersen, sistnevnte er også butikksjef og daglig leder for butikken. Vi har alle tidligere erfart at det var mangel på et godt, vegansk utvalg i butikkene rundt omkring. I Norge har det vært en økende interesse for et vegansk kosthold og etterspørselen har vokst betraktelig med tiden, så her var det et hull i markedet som vi ønsket å fylle. Slik ble tanken om LOCO født, forteller medeier og markedsansvarlig Kjartan Bjørkvold. 

Medeier og markedsansvarlig i LOCO; Kjartan Bjørkvold.

Etterlengtet åpning

-Publikum har jo ventet lenge på at vi skulle åpne. Ideen med LOCO ble lansert for 2-3 år siden, og folk har fulgt ivrig med i sosiale medier. Vi har også hatt en del pop-ups der vi har presentert litt av varesortimentet og tilbud generelt for å få tilbakemeldinger fra publikum. I tillegg har vi hatt en stand på vegetar-festivalen, og over alt har responsen vært over all forventning. Folk har ventet på å kunne handle i butikken vår, sier Kjartan.

-Nå har vi et meget bredt utvalg og vi supplerer med nye og spennende produkter hele tiden. Dette er jo selvsagt en helt annen verden i forhold til hva vi kunne tilby på pop-upene våre!

-I tillegg har vi nettopp inngått et samarbeid med Wolt, så nå er det også mulig å få våre veganske produkter rett på døra. Vi ligger inne i Wolt-appen hvor man enkelt og greit kan bestille de produktene man ønsker for hjemlevering i Oslo-området, sier han.

Søndagsåpent og stor trafikk

-Vi har åpent hver eneste dag helt til kl.20 om kvelden. I helgene er det mye folk innom, og spesielt søndag virker å være mest populære så langt. Da er det størst pågang her, så det er tydelig at det er dagen folk har tid til å gå ut og handle litt spesialvarer og kan ta seg tid til å gå rundt og kikke på utvalget i butikken. 

-Vi prøver jo for så vidt å finne på litt ekstra ting i helgene, så det er vel også en grunn til den ekstra trafikken. Da kan vi blant annet tilby veganske bakervarer, og det er faktisk mange som kommer ens ærend bare for å smake på dem, forteller Kjartan. 

-Folk reiser langveisfra for å besøke oss, noen tar turen helt fra Sandvika i helgene, spesielt de som er veldig dedikerte veganere. Da tar de dette som en tur og tilbringer litt tid her og utforsker alt vi har å by på.

Variert og eksklusivt utvalg

Etter oppstarten, på terskelen til sommerferien, har den første feed-backen vært udelt positiv for den plantebaserte forretningen på Sagene.

-Kundene har gitt oss mye positiv tilbakemelding etter åpningen. Dette er jo 100% plantebaserte produkter, så spesielt veganere som er opptatt av dette er utrolig glade for at vi eksisterer. Nå slipper de å lete etter produkter i andre butikker, lese etikkene med argusøyne og sjekke om produktene er veganske. Her får de handlet uten å måtte leke detektiv i varehyllene, og det setter de veldig pris på.

-Men både veganere og folk som er litt nysgjerrige på bærekraftige produkter blir veldig overrasket over hvor mye forskjellig som finnes i dette produkt-segmentet; plantemelk, frossenpizza, iskrem og en haug av andre ting. Det er veldig mange produkter vi fører som ikke finnes i andre dagligvare-kjeder, og publikum synes det er fantastisk med det store utvalget, sier Kjartan.

Eksklusivt og bredt utvalg av plantebaserte produkter i butikken på sagene.

Vegansk i vinden

Det er en stadig økende nysgjerrighet rundt plantebaserte varer, og samfunnsutviklingen peker nå tydelig mot et mer bærekraftig konsum.

-Vi ser jo at trendene går i vår retning; de store aktørene i markedet som Tine og Orkla har med tiden begynt å komme med sine egne veganske varer. Plantebasert og bærekraft er i vinden, og det ser man blant annet på mangfoldet av veganske matoppskrifter på nettet og på det brede utvalget av veganske retter i restaurant-menyene rundt omkring.

-Folk har forskjellige grunner til å velge en mer plantebasert livsstil, enten det er på grunn av miljøet, helsen eller dyrevern. Det er et tydelig fokus-skifte i Norge, og det er vi veldig glade for å være en del av, sier Kjartan.

-Nå er det ikke sånn at man må være hardcore-veganer for å handle hos oss. Her tilbyr vi et alternativ til alle. Hvis man for eksempel ønsker å prøve en vegansk dessert til middagen så burde man stikke innom oss. Vi ønsker å tilby et vel så godt alternativ for å kunne hjelpe alle på veien mot et mer bærekraftig samfunn. Mange blir stadig overrasket over at varene vi fører smaker like godt, eller bedre enn de ikke-veganske produktene de er vant med.

Smakfulle og kreative erstatninger

-Vi har en del direkte avtaler med noen store leverandører som ser gevinsten med å være hos oss hvor de får et perfekt vindu til å fremme produktene sine. Her får de inn hele produkt-sortimentet sitt, noe de kanskje ikke får mulighet til hos de store kjedene, for eksempel svenske Oatly har vi et slikt direkte samarbeid med. Ellers samarbeider vi med en rekke mindre nisje-leverandører, blant annet et firma som heter Plantbased som kun lager noe de har kalt Facon; plantebasert bacon. Dette er et produkt som har slått skikkelig godt an og er den foreløpige bestselgeren vår siden åpningen i juni. Det er tydeligvis mange som savner bacon etter de skiftet til et plantebasert kosthold, og dette er et godt substitutt.

-Til bacon kan man jo heller ikke ha egg, selvsagt, om man vil gå «full vegan». Det viser seg ofte at egg er det vanskeligste å fase ut av kostholdet, men vi har flere gode egg-erstatninger også f.eks til baking. Ønsker man derimot et alternativ til speilegg så er det et substitutt som foreløpig er vanskelig å oppdrive, ler Kjartan.

Ekspertise og inspirasjon

Med tiden skal LOCO også være en god nettbasert aktør som hjelper deg med gode råd for en vegansk hverdag.

-En del av jobben vår fremover vil også være å legge ut oppskrifter og inspirasjon, i tett samarbeid med kokker og eksperter, som kan hjelpe til med og gjøre det enklere å være veganer. Her vil man finne kreative og gode ideer, som for eksempel at man kan bruke vannet fra kikert-boksene i stedet for egg hvis man ønsker å piske marengs, spennende oppskrifter på kaker og mye mer. Dette skal vi fortløpende legge ut på vår nettside «weareloco.no» i tillegg til å poste i sosiale medier.

Vegan-superteam med ekspertise; f.v gründer/butikksjef/daglig leder Andre´ Gundersen, gründer Erik Musum og medeier/markedssjef Kjartan Bjørkvold.

-Selvsagt skal publikum som besøker oss på Sagene også få all hjelp og veiledning de ønsker, det er jo en del av jobben med dagligvarebutikken. Vi bistår alltid med ekspertise og tips om det er ønskelig, sier Kjartan.

Event-muligheter

Den romslige butikken huser, i tillegg til den veganske dagligvaren, et event-lokale hvor de ønsker å gi et varierte tilbud til publikum.

-I dette lokalet har vi arrangert forskjellige ting. Vi har blant annet hatt diverse foredrag, men med tiden er det flere spennende events vi ønsker å arrangere her. Dette er jo et perfekt lokale til produktlanseringer, og vi ser for oss at vi kan ha forskjellige tema-kvelder; for eksempel barista-kveld, bakehelg eller plutselig sette opp en pizzaovn og servere vegansk pizza. Pop-ups med diverse leverandører er også en fremtidig ide´, så publikum får sjans til å smake på produktene vi fører inne i butikken vår. Dette vil bidra til at vi gjør litt mer ut av oss. Vi har også ønske om at folk skal kunne benytte seg av dette lokalet; for eksempel om noen i nabolaget ønsker å lansere en kleskolleksjon eller andre kreative ting. Det synes vi hadde vært kjempekult, sier han.

-Det er ganske god plass på utsiden av butikken vår, så her skal vi med tiden også få rigget opp et fint sitte-område. Nå i førsteomgang skal vi ha happenings her ute i helgene i august, ikke minst rundt skolestart har vi planlagt grilling med litt smaksprøver. Folk er alltid litt skeptiske til kjøtterstatninger og slikt, men så fort de får sjans til å smake blir de fort overbevist om at disse produktene er skikkelig gode. I siste halvdel av august er alle hjertelig velkomne til å smake på digge, veganske pølser og burgere!

LOCO har foreløpig én filial på Sagene i Oslo, men planen er med tiden å utvide og bli en dagligvarekjede med forretninger i flere norske byer. Det vil i nærmeste fremtid også være mulig og handle på nett i LOCOs egen nettbutikk.

Div linker til Some:

www.weareloco.no

https://www.facebook.com/wearelocos/

https://www.instagram.com/weare.loco/