Kulinaris

I 2002 bestemte 3 kompiser fra Kolbotn seg for å starte iskremfabrikk med inspirasjon fra kontinentet. Da nordmenn ble mer og mer vågale i søken etter nye smaks-impulser i det nye årtusenet, så var timingen upåklagelig for en ny iskremaktør på markedet. Med kvalitet og spennende smaker i fryseren dro de 3 kompisene ut på sitt lokale iskremeventyr for å vinne kongeriket.  

”Én av gutta hadde reist en del og syntes at det var et stusselig utvalg på iskremfronten i Norge, kontra andre steder,” sier Salgs- og produktsjef Even Riis. ” I utlandet var det et påfallende bredere utvalg med mange flere og spennende varianter på markedet. Dette følte vi at vi kanskje kunne gjøre noe med her hjemme i Norge, og da kom ideen opp om å starte Kulinaris. ”

Selv om kompisene ikke visste noe om verken å produsere eller markedsføre iskrem, så kastet de seg ut i det og bygde fabrikk på Kolbotn.

”Vi begynte veldig smått, med utstyr man finner i et Gelateria. Dette ble veldig raskt for lite for oss, så etter hvert dro vi Europa rundt på innkjøp av maskiner til større produksjon.”

Å smake seg frem til den perfekte is var en lang prosess. Kompisene fra Kolbotn brukte god tid på prøvelaging med forskjellige råvarer og mikser, for å gi Norge eksklusive iskrem og sorbeter på høyde med det beste i utlandet. 

”Det var fryktelig mye prøving og feiling de første årene. Det er det for så vidt også litt fortsatt,” ler Even. ”Men etter hvert, med blant annet kursing og messer i Italia, Usa og Canada, så begynte ting å ta form. Vi fikk også hjelp av leverandører som hadde verdifull kunnskap som vi fikk dra nytte av.”

Å få ut produktet til folket var neste steg på iskrem-eventyret. Nordmenns ganer var heldigvis også klare for nye impulser fra kontinentet.

”Vi var nok heldige med timingen. I starten delte vi ut mange smaksprøver i dagligvareforetningen, men det var en del som var skeptiske og måtte overtales til å prøve smaker som ikke var tradisjonelle, som for eksempel kokos-sorbet”, forteller Even. ”Det har endret seg veldig etter vi startet. Nå synes folk det er kjedelig med de vante smakene som vanilje og sjokolade, og vil nesten heller prøve en is med brunost-smak, noe vi faktisk har i vårt sortiment!  De vil aller helst smake noe de ikke har prøvd før, så der har det skjedd mye i Norge. Folk er blitt mye mer åpne for nye ting, og det var jo bra for oss.”

Kulinaris har vokst siden starten og har nå 12 ansatte som lager iskalde kvalitets-produkter på Kolbotn. Populariteten deres har vokst i takt med deres rykte, noe Dagbladet bekreftet ved å kåre dem til best i test i sin iskremtest i 2020.

Se her for Kulinaris på Eureca.no