Kaikanten

Kaikanten Delikatesser er en liten familiebedrift, som startet opp i Tromsø i år 2000, med fokus på bacalao. Helt siden oppstarten har de vært dediserte til å lage tradisjonell kvalitetsmat med den gode, hjemmelagde smaken.

Helt fra Helge Johnsen startet en fiskebutikk i Tromsø i 2000 har det stått nykokt bacalao på menyen. Det gjør det i dag også, for det er nemlig Helge og kona som står for hele produksjonen; fra å finne de riktige smakene og råvarene, til å koke og lage deres populære produkter.

 -Kaikanten har ingen maskiner i produksjon. Vi ønsker ikke å selge et industriprodukt, så vi gjør alt manuelt, forteller eier av Kaikanten Helge Johansen.

Ektepar i produksjon: Kristin N. Johnsen og Helge Johnsen

Kaikanten er mest kjent for to typer bacalao; Den originale som har vært med fra starten, og chili paprika; som ble en stor hit da den kom på markedet i 2010. Dette er spiseklare ferdigretter med lange tradisjoner i Norge. 

 -Vi mener man må bruke det råstoffet man har langs kysten. Det finnes mye billigere fiskevarianter, men vi går ikke den veien. Vi fokuserer på å holde oss til det vi har av råvarer i Norge, og fisk er noe vi har mye av, sier Johnsen.

Kaikanten-anlegget ligger i vakre omgivelser på Ballstad i Lofoten.

Bacalaoen til Kaikanten er fremstilt av arktisk torsk som saltes, tørkes og modnes- en behandling som tar flere måneder, men som utvikler en unik smak i fisken slik at produktet blir best mulig og av høyeste kvalitet. Men det er ikke bare bacalao de to eierne av Kaikanten foredler.

-Vi har også klippfisk, lutefisk, røkelaks og en egenprodusert majones i sortimentet, men Bacalao er definitivt stor-selgeren, forteller Helge.

Noen fremtidsplaner vil han ikke røpe, men det er ikke lenge siden Kaikanten lanserte et nytt ferdigprodukt; midt under covid kom de, som første i Norge, med en stroganoff-gryte av hval.

- Det er samme konseptet som bacalaoen; altså at den selges i spann, sier Johnsen.

Norge har stått litt stille de siste årene på grunn av pandemien. Promotering og demonstreringer i butikker har ikke blitt gjort på lenge, så derfor var det først nå i november Kaikanten fikk promotere sitt nye produkt. Da gikk turen tilbake til Tromsø.

 - Folk mottok det nye produktet veldig bra, og nesten alle som prøvesmakte kjøpte det med seg hjem, sier Helge.

Og tilbakemeldingene er mange. Johnsen forteller at de har en større tilhenger skare på bacalaoen, og dette merket Johnsen-ekteparet tydelig på deres tur tilbake til Tromsø i november.

-Vi har på mange måter skapt både første- og andregenerasjons bacalao-spisere, og det er gøy. Vi har en hærskare med lojale, dyktige og kritiske kunder som hver dag gjør sine valg og velger Kaikanten-produkter. Det setter vi selvsagt pris på!

Kaikantens hovedfokus er at produktene de lager skal være bra, for konkurransen er stor, spesielt når det kommer til bacalao.

-Vi ønsker at folk skal velge oss fordi de liker smakene og det vi lager. Kaikanten fokuserer derfor på gode råvarer og at maten skal gi verdi for dem som får dette på tallerkenen. Folk skal smake at menneskene bak produktet har et hjerte for sjømat, sier Helge.

Kan leveres fra 3. april

Bacalao

Chili&paprika 1kg Kaikanten

Bacalao Chili&paprika 1kg Kaikanten

kr 153,85 pr. kilo

kr 153,85 pr. f-pak

kr 923,10 6pk
Kan leveres fra 3. april

Bacalao

Original 1kg Kaikanten

Bacalao Original 1kg Kaikanten

kr 153,85 pr. kilo

kr 153,85 pr. f-pak

kr 923,10 6pk