GASTRONAUT
Daglig leder Trygve Nygård midt i matlagingen med olivenolje og grillkull av ypperste kvalitet.
Gastronaut har mer enn 40 års fartstid i Horeca-bransjen og sitter på eksklusive agenturer på produkter fra kontinentet. De er én av få i bransjen som kombinerer salg av spiselige produkter med hardware. De fører høykvalitetsprodukter som blant annet olivenolje og diverse vineddiker fra Olis de Catalunya.
-Produktene fra Catalunya i nord-Spania har de siste 15 årene blitt veldig godt kjent i kokkemiljøet, men nå er det godt å se at grossistene også har sett hvilke kvalitetsprodukter dette er, sier daglig leder Trygve Nygaard.
-Nå høstes jo årets ”vintage” innen olivenolje. Selve druen heter Arbequina, og den er veldig aromatisk og smørlig. Når den er nytappet har den nærmest en Karibien-grønn farge og er helt spesiell. Den kommer fersk til Norge nå i månedsskiftet november/desember og må oppleves, sier Trygve.
-Vi fører også 10 typer vineddik fra den samme produsenten. Spennende smaker som Merlot, Balsamico, Vermouth, Cabernet Sauvignon og Sherry, innen rød vin-eddik. Av de hvite kan nevnes Chardonnay, Moscatel, Riesling, Eple og Cava, forteller Trygve.
Spennende vineddiker fra Olis de Catalunya.
Gastronaut fører også spennende varer fra produsenten Stokes i Storbritannia i form av sauser, dressinger, ketchup- og barbequeprodukter. Disse finner man på restauranter i Oslo-området, blant annet har ketchupen ”bloody Mary” blitt en slager.
-Vi er også store på import av grillkull fra Argentina. Mange tenker jo kanskje at det må være unødvendig å importere grillkull helt fra Sør-Amerika, spesielt i disse kortreiste og miljøvennlige tider. Men det våre kunder innen storkjøkken merker er at vårt kull brenner mye lenger og gir en jevnere varme kontra kull man kjøper for eksempel fra Øst-Europa, som brenner veldig hurtig. På lang sikt gir det bedre matlaging og er mer økonomisk for restaurantene. Dette selger vi mye av så kokkene har tydeligvis sansen for det harde, gode kullet vi fører, sier Trygve.
I tillegg fører Gastronaut også nisjeprodukter i form av porselen fra England og Frankrike, som merkene Churchill og Revol. Dette er porselen som passer perfekt innen ”fine dining” og bistronomi som er veldig populært i restaurant-bransjen i Oslo.
-Vi er også inne hos mange av restaurantene i Norge med vinglass, dekantere og tumblere. Mange av disse er håndblåste, så kvaliteten er meget høy, noe kundene tydeligvis har skjønt, sier Trygve.
Gastronaut fører også høykvalitets-bestikk fra Brescia i Italia og merket De buyer fra Frankrike, som er helt i front innen kok og stek. Sistnevnte er også en av sponsorene for årets Bocuse dÓr.
Eureca fører det spiselige segmentet fra Gastronauts rike produktliste og det gir ringvirkninger.
-Kokkene har for lengst oppdaget den høye kvalitet, men man ser nå også at grossistene ser hvor bra disse produktene er, ikke minst med tanke på pris, sier Trygve.