Fuglen

Et kaffeeventyr på to kontinenter

Oppkjøpet av en kafe´ for den nette sum av én krone ble starten på et kaffe-eventyr som har gitt gjenklag på andre siden av kloden. Lettbrent kaffe av høyeste kvalitet, cocktails og nordisk vintage design er nå like etterspurt i Tokyo som i Oslo, og den emigrerte Fuglen har i tillegg fått japanerne hekta på vafler.

Kaffefuglen ble etablert i Pilestredet i 1963. Med sin litt bortgjemte beliggenhet i Oslo sentrum opplevde kafeen sviktende besøk i løpet av 90-tallet, og Einar Kleppe Holthe, Peppe Trulsen og Halvor Digernes fikk overta stedet for den nette sum av én krone. De revitaliserte og omdøpte utestedet rett etter årtusenskiftet, og Fuglen er nå et hot-spot for Oslofolk både sent og tidlig. 

-Gründerne utvidet det klassiske kaffebar-konseptet med skandinavisk vintage-design og cocktails. Interiør fra 50- og 60-tallet og utvidede åpningstider i helgene med fokus på cocktails og livemusikk har blitt et varemerke, forteller daglig leder Bjørnar Hafslund. 

Livemusikk og cocktails, både klassikere og Fuglens egne spesialiteter, har blitt en hit i helgene.

Big in Japan

Oslo har lenge vært en internasjonalt anerkjent kaffe-by. Dette lokket en turist fra Japan til Norge for å sjekke ut alle de kule kaffestedene i byen og for å lære om norsk kaffetradisjon.

-Kenji Koijma endte opp med å jobbe en tid på Fuglen i Oslo og ble god venn med gründerne. Han ble en viktig stemme i bedriftens avgjørelse om å ekspandere til Japan, og nå er Kenji daglig leder for hele Tokyo-avdelingen, forteller Bjørnar.

-Eierne har alltid hatt en dragning mot Tokyo. Einar var der i 2007 for å delta i VM i baristakunst, og han så da at det lå et potensiale for å utvikle et nordisk konsept i verdensmetropolen. Mørkbrent kaffe er dominerende i Tokyo, i motsetning til den mer lettbrente vi er vant med her i nord, og det gjør at man skiller seg ut fra mengden, forteller Bjørnar.

Én av Fuglens fire søsterlokasjoner i Tokyo.

I 2012 åpnet Fuglen sin første filial i Tokyo og ble kjapt en eksotisk suksess. Etter 10 år i verdens mest folkerike by har Fuglen nå 4 filialer og et eget kaffebrenneri på øyriket.

Flyr hjem igjen

Etter ekspanderings-eventyret i Tokyo trakk Fuglen-folket hjem igjen for å fokusere på Oslo. De spredte sine vinger til andre siden av byen og åpnet en søsterlokasjon med tilhørende brenneri i gamlebyen.

-Fuglen Coffee Roasters åpnet i St. Halvards gate i 2018. Her har vi jo eksistert nesten utelukkende i korona-tiden, men vi merket faktisk en oppsving da folk hadde hjemmekontor og oppdaget oss i nærmiljøet. Pandemien var bra for det sosiale i Gamlebyen, så noe positivt kom faktisk ut av den vanskelige tiden, sier Bjørnar.

Fuglen Coffee Roasters; åpnet i 2018 med tilhørende brenneri.

-Vi følte at det var på høy tid å få et eget brenneri i Oslo også. Tidligere har vi samarbeidet med mindre aktører med samme dedikasjon til kvalitet som oss, og vi har vært meget fornøyde med det. Men for å være enda mer hands-on, og ha mer kontroll på kvaliteten i hele produksjonskjeden, så ønsker vi selvsagt å brenne kaffen selv. Nå brenner vi alt til Oslo-filialene våre her, og vi levere kaffe også til andre kafeer i byen.

Liv i lokalmiljøet

Lokalt engasjement er viktig for Fuglens identitet, og de jobber aktivt for å skape et godt og sosialt miljø rundt sine filialer.

-I gamlebyen var det ganske stille og lite som skjedde da vi åpnet, så i samarbeid med andre bedrifter i nærmiljøet har vi prøvd å blåse litt liv i bydelen med diverse arrangementer; blant annet under paraplyen ”Gamlebyen Gatefestival”. Men året rundt har også begge lokasjonene i Oslo underholdning som en del av Fuglen-konseptet i helgene, og det gjør mye for det sosiale både i Gamlebyen og i sentrum. Vi har i gjennomsnitt 2 konserter i helgene hver uke, med en god variasjon i tilbudet, sier Bjørnar.

Tro til konseptet

Uansett kontinent er det alltid det samme Fuglen-konseptet som møter deg; lettbrent kaffe av høyeste kvalitet, nordisk vintage interiørdesign og kule cocktails.

-Vintage og cocktails er en viktig del av hele konseptet vårt. Selv om kaffen selvsagt ligger i bånn, så er de grunnpilarer i identiteten vår og mye av det som gjør oss unike, sier Bjørnar.

I Tokyo finner du også bare nordisk vintage design i filialene. I tillegg kan japanerne nyte norsk akevitt og håndbrygget øl. Og vafler.

-I Tokyo er vi tro mot konseptet som ble unnfanget i Oslo. Japanerne får oppleve norske smaker, både vått og tørt. Maten som serveres er norsk-inspirert, og da serverer vi selvsagt også vafler. Dette er jo eksotisk for innbyggerne i Tokyo, og vafler har blitt veldig populært blant kunde våre der, sier Bjørnar.  

Vintage til salgs

Alle filialene i Fuglen-familien er innredet med nordisk vintage design fra 50- og 60-tallet. Forelsker du deg i noe av interiøret er du heldig; for her er alt til salgs.

-Ja, det er jo litt av konseptet; at man kan kjøpe det meste som finnes i filialene våre. Så nå og da må vi jo selvsagt sende containere med møbler til andre siden av jordkloden også, sier Bjørnar.

Nordisk vintage interiør-design er alltid til salgs hos Fuglen.

Like ved Fuglen i Oslo sentrum har de i tillegg et eget lager med over 4000 vintage-gjenstander, så er du retro-freak og digger interiør a la ”Mad Men” vet du hvor du skal dra.

Store fremtidsvyer

Det er ingen konkrete planer om å utvide med flere lokasjoner i nærmeste fremtid. Men det finnes en drøm som Fuglen-gjengen gjerne vil se materialisere seg på lang sikt.

-Først og fremst handler det om å foredle og bygge videre der vi allerede befinner oss. Men på lang sikt vet jeg at eierne går med en drøm om å åpne noe i New York. Oslo-Tokyo-New York har alltid vært et mål å kunne sette på Cvén til Fuglen-konseptet, sier Bjørnar.