Bildetekst: Sindre Bjørnstad og Isak Førre Skogland (f.v.) er hodene bak OMBU.

OMBU!

«Det var savnet etter et sunt alternativt til kaffe og energidrikker som var inspirasjonen bak prosjektet»

Hvorfor må alle gode energidrikker være usunne? Det var spørsmålet Isak Førre Skogland og
Sindre Bjørnstad stilte seg selv da de lekte med tanken om å skape et sunt alternativ for
energidrikk-elskere. Etter 2 år med hard jobbing ble idé til virkelighet – Resultatet ble OMBU.

Idéen rundt OMBU kom da Skogland og Bjørnstad drev et design- og kommunikasjonsbyrå. I
kommunikasjonsbransjen ble det mange sene kvelder, og mange «tighte» deadlines.
Naturlignok resulterte det i mye energidrikker for å holde energinivået oppe, og seg selv
våkne.

«Både jeg og Sindre er veldig opptatt av helse og et sunt kosthold, og siden vi konsumerte
mye usunn energidrikk var vi ganske fortvilte over mangelen på noe sunt innenfor den typen
drikke. Det var den fortvilelsen som var inspirasjonen bak hele OMBU,» forteller Skogland.

På jakt etter nye utfordringer

OMBU ble også starten på noe nytt for Skogland og Bjørnstad. Etter å ha jobbet seg opp til et
nivå hvor de følte seg trygge på sitt felt, var de sultne på mer. De savnet startsfasen av å
skape noe og gründer-følelsen. De ville prøve seg på noe helt annet, og så etter nye
utfordringer i en annen bransje.

«Min familie hadde begynt å brygge kombucha-te, det som OMBU er laget av. Jeg
introduserte det for Sindre, og derfra begynte vi egentlig å tulle litt med tanken på å leve av
å brygge kombucha. Så tenkte vi, hvorfor ikke?» forteller Skogland.

Veien fra konsept til lansering var lang. De begynte med brygging av kombucha på kontoret,
til å produsere opptil 500 typer ulike smaker. Derfra brukertestet de smakene til de satt igjen
med to vinnere – citrus og tropiske frukter. Når produktet var skapt gjenstod konseptet.

Blant de mange smakene var det friske citrus og tropiske frukter som var vinnerne.

«Merkevarebygging og design er jo vår bakgrunn, og er jo ekstremt viktig, så dette skulle
gjøres på riktig måte. Vi lagde fem helt forskjellige konsept, og brukertestet de. Hva
fungerte? Hva slags ordlyd, fargevalg og stiltype skulle vi bruke?,» forklarer Skogland. «Vi
ville jo få frem at drikken er sunn og laget av kombucha. Vi vet at kombucha daterer minst to
tusen år tilbake i tid, og mest sannsynlig fra Asia. Kombinasjonen av Asia og fokuset på det
sunne resulterte i et vegansk jungeldesign, noe som skapte et veldig kult uttrykk og
konsept.»

Kombinasjonen av et vegansk fokus og kombuchas opphav ble avgjørende i valg av OMBUs uttrykk.

Når du drikker OMBU vet du at du drikker noe sunt, og det er det Skogland og Bjørnstad vil gi
sine kunder: ærlige produkter som inneholder ting som er bra for deg og miljøet, og på den
måten spre god energi.

«Vi har ambisjoner om utlandet også, og selvfølgelig produsere flere smaker under Våkenserien
som vi nå lanserte i høst. Videre er jo drømmen at OMBU skal ha flere produkter
innenfor flere segmenter,» sier Skogland avsluttende.

Det blir spennende å følge Skogland og Bjørnstad videre. Du får tak i deres produkt, OMBU,
på vår nettside her