Eirik & Pedro

Unik catering på eventer og julebord til 71° nord.

Et bryllup var starten på Eirik & Pedros catering-eventyr, og i 2013 fikk de sitt første oppdrag med innspillingen av 71° nord. Siden den gang har deres unike cateringkonsept gjort dem til en ettertraktet følgesvenn for flere populære TV-programmer og eventyrlige eventer. Deres mantra er at et godt måltid alltid skal ha like stor plass-enten det er gourmetmat på en fjelltopp eller en restaurant i din egen stue. 

Fra bryllup til 71° nord

Sommeren 2012 var Pedro toastmaster i et bryllup hvor Eirik sto for maten.

Pedro ble så imponert over variasjonen i menyen og alle de gode smakene han fikk servert at noen uker senere møttes de for å lufte tanken om å starte cateringfirma sammen.  Et drøyt halvår senere var bedriften en realitet og i april 2013 reiste de på sitt første cateringoppdrag med 71° nord.  

-Siden den gang har Eirik & Pedro nå vokst til å bli et firma med mange ansatte, og oppdragene våre spenner seg fra små private selskap til store musikkfestivaler. Vi har blitt en populær leverandør til TV-programmer som 71° nord, Kompani Lauritzen, Senkveld, Idol, Norske talenter og Alt for Norge, sier kjøkkensjef og medeier Eirik Gran Martinsen.

Solide bakgrunner

Pedro tar seg av mye av den administrative driften i sin stilling som daglig leder i firmaet; han har tidligere jobbet en del i serviceyrket og er utdannet markedsøkonom. Eirik på sin side har ansvaret for det kulinariske og har vært brennende opptatt av matlaging helt siden barndommen.

Catering-kompanjonger; f.v. daglig leder Pedro Eduardo Barrera Lopez og kjøkkensjef Eirik Gran Martinsen.

-Jeg bestemte meg for å bli kokk allerede som 5-åring, så jeg har fulgt barndomsdrømmen hele livet. Jeg gikk i læra på Holmenkollen park hotell og begynte etter hvert å jobbe ved Eckbo selskapslokaler på Slemdal. Senere kokkelerte jeg i kortere perioder litt her og der, primært innen cateringbransjen, før jeg hadde min siste ansettelse ved Elvebredden catering. Herifra gikk veien videre sammen med Pedro inn i egen gründervirksomhet, forteller Eirik.

Kreativitet og kvalitet i fokus

Maten til Eirik & Pedro er kjent for å være smakfull og variert, og helt fra oppstarten har de to kompanjongene vært brennende opptatt av å gi kundene «det lille ekstra».

Det lille ekstra: Kalvefilet med blomkålkrem og grillede asparges.

(Foto: Leif Inge Fosen)

-Vi har alltid hatt fokus på kvalitet og kreativitet. Vi tilpasser menyen etter årstid og råvarer, og kundene skal ikke tenke at «dette kunne jeg gjort hjemme selv». Vi lager all maten fra «scratch» og prøver alltid å finne nye menysammensetninger med inspirasjon og smaker fra hele verden; med råvarer levert av anerkjente leverandører fra hele Norge. På våre lengre cateringoppdrag har vi oppdaget mange fantastiske matskatter her til lands som vi bruker i menyene våre, dette gjelder spesielt når vi er ute på oppdrag med et TV-program eller et event. Vi har opparbeidet oss en liten katalog nå etter mange år på leting etter lokale leverandører som foredler råvarer vi kan lage noe spennende ut av. Vi fikk blant annet tak i en fantastisk oppdrettsørret da vi besøkte Hardanger, og på Vestlandet fant vi kje av ypperste kvalitet, sier Eirik.

Crewmat og unike eventer

Eirik og Pedro har i mange år vært fast cateringfirma for 71° nord, og da må de stadig dra nye triks og smaker ut av kokke-ermet for at maten ikke skal bli for ensformig i lengden.

-To ganger i året drar vi en måned ut på opptak og lager mat til et TV-crew på 60 personer; både frokost, lunsj og middag. Da lager vi alt fra pastasalater til lasagne og tradisjonelle søndagsmiddager. Smakene er alltid i sentrum. Det skal smake godt, sier Eirik.

I samarbeid med Storm Adventures har cateringfirmaet også levert mat til sultne eventyrere på ekstreme destinasjoner som Trolltunga og Bergsøyan i Senja. 

Mat med utsikt; Senjatorsk med bacon og syltet gulrot.

Den gode smaken skal man finne i alle ingredienser uansett hvilken mat man spiser og hvor man inntar den. Vi har blant annet fått gleden av å være med på et event hvor vi serverte en 15-retters middag i en Lavvo på Treriksrøysa i Finnmark. Her fikk vi virkelig sondert terrenget med tanke på lokale råvarer; vi brukte blant annet mye rein og multer i måltidet. Det var utrolig givende å få lov til å bryne seg på en slik oppgave midt ute i ødelandet!

Pandemi og Fjordland+

Etter mange år med å gjennomføre matlagingsoppdrag under krevende forhold, så fant Eirik & Pedro også løsninger under pandemien.

 -Man har blitt løsningsorientert etter hvert. Vi har jo servert mat på fjerne fjelltopper og til TV-crew på 100 personer bare ved hjelp av enkle gassbluss, så når pandemien kom fant vi også ideer for å holde hjulene i gang. Da begynte vi med en variant al a Fjordland, bare med våre smaker og kvalitet; en slags Fjordland+. Da kjøper man enkeltmiddager, for eksempel ukens kjøtt, og får med alt man trenger inkludert instruksjoner så man kan varme opp maten hjemme. Dette har vi også fortsatt med etter korona-tiden med stor suksess. Da bestiller man via nettsidene våre og så leverer vi maten hjem på døren i hele stor-Oslo, eller så kan kunden selvsagt hente måltidet selv her hos oss, sier han.

-Vi landet trygt etter pandemien. Nå er det et stort «trøkk» og vi merker at det er mange som skal ha selskap og ta igjen for arrangementer som ikke ble gjennomført under nedstengningen. Vi ser dog også at den enorme etterspørselen tenderer til å flate litt ut grunnet høye kostnader som strøm, renteøkninger og generell usikkerhet i markedet. Men vi har mer enn nok å gjøre, vår største utfordring har blitt å få tak i nok folk, så dagene går også med på å jakte etter dyktige medarbeidere til firmaet vårt. Vi har faktisk måttet si nei til flere oppdrag da vi ikke har hatt folk til å kunne gjennomføre oppdrag uten å ha 100% kvalitetssikring. Da sier vi heller nei enn å levere noe halvveis. Det er en klar mangel på fagfolk i bransjen etter pandemien nå, så vi håper jo at den trenden vil snu!

Null svinn og lokale råvarer

-I større grad enn det restauranter har mulighet til, så kan vi være ekstra flinke til å bruke lokale råvarer og tenke «null svinn», siden vi får inn bestillinger i god tid før det skal leveres. Vi er ekstra påpasselige med å bruke alt av råvarene man har kjøpt inn og unngå svinn, for det er hverken økonomisk eller miljøvennlig å kaste mat. I tillegg så prøver vi å følge sesongene med tanke på hva som er tilgjengelig, og norske og lokale råvarer er selvsagt noe vi prioriterer så langt det lar seg gjøre.  

«All around the world»

Eirik og Pedro er alltid på jakt etter de gode smakene, og derfor har de også sine helt egne tapasmenyer.

-Vi prøver å gjøre ting litt annerledes. Vi binder oss ikke til den tradisjonelle spanske tapasen med for eksempel kjøttboller i tomatsaus og scampi og den slags. Vi kaller heller vår variant for middelhavs-buffet; her har vi et større fokus på å tilberede smaksrike grønnsaker; digge, grilla grønnsaks-salater, bakte rotfrukter med forskjellige dipper og lignende. Her henter vi inspirasjon fra Italia, syd-Frankrike og litt midt-østen også faktisk; det skal være litt spicy, spesielt med tanke på dippene vi lager til måltidet, forteller Eirik.

-Bestselgeren vår er en buffet vi har kalt «All around the world» hvor jeg plukker litt fra hele verden; litt fra det nordiske, en dæsj av middelhavet, noen smaker fra Japan og Amerika osv. Denne type buffe´ er veldig populær og vi har servert denne til selskaper på 8 og helt opp til 350 personer.

Mat til de fleste anledninger

I tillegg til å levere store menyer, så kokkelerer også Eirik & Pedro for mindre selskaper.

-Vi er stadig ute og lager mat på eventer. I jula har vi for eksempel blitt leid inn for å lage julematen til små selskaper, enten hjemme hos folk eller en annen lokasjon. Her er menyen spesiallaget og tilpasset kundegruppen. Vi gjør ganske mange typer mat-oppdrag; alt fra bryllup og begravelser til TV-produksjoner, musikkfestivaler, eventer og intime selskaper. Vi favner bredt og tilbyr egentlig mat til de aller fleste anledninger!

Best, ikke størst

-Vi har ikke ønske om å bli størst i bransjen, det var aldri intensjonen da Pedro og jeg startet opp. Målet har alltid vært å være best! Vi har ikke brukt noe særlig penger på markedsføring, så jungeltelegrafen er tydeligvis god! Hvis vi opprettholder omsetningen på nivået vi ligger på nå så er vi egentlig fornøyde, men ambisjonen er å holde kvaliteten oppe og stadig spisse menyer og ideer og utvikle nye smaker. Skal folk ha en trygg og god cateringleverandør, så skal det alltid være oss de ringer først. Det er målet også for fremtiden. Vi må alltid utvikle oss ellers er det ikke noe morsomt å drive i mat- og serveringsbransjen!

Alltid på jakt etter ideer som hever smaken: Sitronterte med lakris og marengs

(Foto: Leif Inge Fosen)