Møt et Eureca-menneske: Markeds- og logistikksjef Jens Petter Seljebu

Jens Petter er ansatt nummer 2 i bedriften og har vært med på alle faser i Eureca engros 4-årige historie. Med sin bakgrunn fra sportsbransjen var han med på å implementere mantraet ”kunden først” i gründerbedriften

Lang fartstid i sportsbransjen

Jens Petter Seljebu er opprinnelig fra Kvaløya utenfor Tromsø og kommer fra et yrkesaktivt liv i sportsbransjen.

-Jeg begynte å jobbe allerede som 14-åring etter at familien flyttet til Finnsnes, litt sør for Tromsø.  Deretter tok jeg lærlingetiden min hos Intersport, så etter fylte 16 år har jeg stort sett jobbet innen sport eller matbutikk frem til jeg begynte her i Eureca engros i 2017, sier markeds- og logistikksjef Jens Petter Seljebu.

Etter endt militærtjeneste flyttet han til Trondheim, der han begynte å jobbe på Ultra mens han tok ett år med markedsføring ved BI Trondheim.

Deretter gikk ferden til Bergen og bachelor i varehandelsledelse ved Handelshøyskolen BI. Under tiden i Bergen var Jens Petter også utvekslingsstudent i retail management ved handelshøyskolan i Gøteborg.

-Drømmen min var jo alltid å bli varehussjef. Da jeg var ferdig på BI i Bergen fikk jeg en del jobbtilbud, men ente med å si ja til å begynne i Gresvig konsernet og G-MAX. Jeg startet som assisterende varehussjef hos G-MAX på Storo i 2012 og har siden vært med på hele reisen med å bygge opp flere G-MAX-varehus rundt omkring i landet. I den perioden var jeg med på å åpne 8 varehus, og de siste 2,5 årene frem til 2017 var jeg varehussjef for G-MAX Strømmen, forteller Jens Petter.

Norges største kjøpesenter, Strømmen storsenter, hadde en G-Sport-lokasjon som skulle bygges om til G-MAX-varehus på grunn av dalende omsetningstrend i mange år, og Jens Petter søkte seg til stillingen som varehussjef for å snu trenden.

-Jeg elsker utfordringer. Målet for mitt første år var å øke omsetningen med 85%. Ved slutten av året endte vi på 86%, så det var utrolig gøy at vi nådde målet! Det var all-time-high for den butikken, og det var til og med etter at XXL hadde etablert ett varehus rett ved siden av, sier Jens Petter.

Eureca-ansatt nummer 2

Den aller første ansatte i Eureca’s historie var Ida Juliane Havnås. Hun blir med rette kalt ”Eureca’s mor” da hun var med på å utvikle ideen og fikk senere også ansvaret for at bedriften ble en realitet. Hennes første oppgave som daglig leder for Eureca engros var å ansette en markedssjef. Valget falt på og ikke rekruttere fra egne rekker innad i ASKO; i stedet headhuntet hun en nordlending fra sportsbransjen. 

-Eureca engros ble til for at ASKO så at det var ett behov hos kundene der de ønsket mer fleksibilitet. Jeg kommer fra varehandelen der mange har et mantra som sier at  ”kunden er kongen”. Dette var jo i tråd med hva Eureca skulle materialisere seg til å bli; nemlig en bedrift som skulle jobbe for, og i takt med, kundenes behov. I sportsbransjen handler det om å lande salget, gjøre det du kan for at kunden blir fornøyd og å sørge for at de kommer tilbake. Dette var noe jeg tok med inn i jobben som markedssjef når jeg ble med og formet den nyoppstartede bedriften, forteller Jens Petter.

Spennende start

Daglig leder Ida Juliane Havnås ansatte Jens Petter som markedssjef og Jonas Andre´ Olsen som driftssjef, som ble ansatt nummer 3.  Dette var ledergruppa som Eureca senere vokste ut ifra.

-Jonas fikk ansvaret for alt innen bygg og drift, mens jeg hadde ansvaret for salg, markedsføring, netthandel, kundeservice, kategori og innkjøp.

-Det var jo en ekstremt krevende time-line som ble satt før åpningen, som vanligvis ikke lar seg gjennomføre i et så stort konsept som ASKO er. 10 måneder var det aller kjappeste man kunne få et nytt IT-system opp og stå, så rett over nyttår 2017 satte man likesågodt datoen 10.10 klokken 10.10 som driftsstart. Utrolig nok klarte vi det, både oppstarten med rekruttering og alt annet, selv med en måneds ferie om sommeren. Vi fikk alle nøkkelansatte inn før sommerferien og hadde felles oppstart i august og jobbet målrettet sammen frem mot 10.oktober, sier Jens Petter.    

-2017 var jo et ganske hektisk og spennende år, men takk og lov er ikke jeg en som bekymrer meg av natur og er stort sett flink til å koble av når jeg kan. Men det er jo klart, det var jo ikke en helt vanlig og avslappende sommerferie det året, men det var jo heller ikke så mye vi kunne gjøre på det tidspunktet da lager-lokalene ble pusset opp og vi ventet på å komme i hus. Inntil vi flyttet inn på Ryen så jobbet vi fra ASKO Norge den første tiden, så det var mange ting som gjorde at vi bare måtte ta ferie uansett. IT-avdelingen hadde selvsagt ikke ferie, de jobbet i 5.gir i 10 måneder da det var deres time-line for de nye systemene våre som bestemte lanseringsdatoen.

Eureca-mennesker med riktig DNA

-Jeg vil vel si at jeg har blitt flinkere til å deligere med årenes løp, spesielt når jeg har så dyktige og selvstendige ansatte under meg.  Når det er sagt, så er jeg veldig glad i å lede da det er utrolig viktig for meg at vi har det kundefokuset som bedriften er tuftet på. Jeg har jo tatt del i driften opp igjennom for å sørge for at vi leverer på det vi har lovet. Det er fordi vi noen ganger er nødt til å vente på personer som skal komme inn i bedriften i stedet for å ansette noen i hui og hast, sier Jens Petter.

-Vi er veldig opptatt av at alle i bedriften har det vi kaller Eureca-DNAet; Eureca-mennesker må være støttespillere for hverandre og for at kunden skal få best mulig service. De ansatte må elske å være en del av en gründerbedrift hvor de kan være med å forme rutiner, systemer og utvikle sin arbeidsplass for fremtiden. Vi er så heldige å ha ansatt så mange unike og fantastiske Eureca-mennesker i løpet av disse 4 årene, og de har virkelig vært med på å forme Eureca engros til den bedriften vi er i dag. De skal ha mye av æren for at dette konseptet har lykkes!

Hvordan finne gullkornene

For å finne de mulige Eureca-menneskene i en ansettelsesprosess har Jens Petter sine metoder for å finne Eureca-mennesket.

-Når vi lyste ut de første stillingene så måtte de løse ett problem for å få komme på jobbintervju. Ved én anledning var utfordringen som følger; det har blitt bestilt entrecote til et bryllup, men kunden har ved en feiltakelse fått levert kylling i stedet. Klokken har passert 16.00 og lageret er stengt, så hvordan løser du dette?  Det var 2 personer som svarte at de hadde gjort alt i sin makt, blant annet ved å dra ned på lageret selv og hente ut varene, for at kunden fikk det som hadde blitt lovet dem. Disse to personene ble ansatt da dette er folk som skjønner hva vi ønsker å oppnå her i Eureca, sier Jens Petter.

-Dette er forøvrig ikke bare et fiktivt scenario, men noe som faktisk har skjedd flere ganger i bedriftens historie. Eureca-mennesker på for eksempel kundeservice eller salg har steppet inn, uansett tid på døgnet, og løst krisen. Alle her ønsker å gjøre det lille ekstra for kundene våre!

Tilbakemelding; nøkkelen til suksess

Eureca har alltid ønsket å vokse i takt med kundenes behov. Derfor er det ikke å legge skjul på at det har vært noen hektiske perioder siden oppstarten i 2017.

-Vi ønsker hele tiden å forbedre oss. Derfor har vi sagt helt fra starten, både til kundene, våre ansatte og leverandørene at vi ønsker tilbakemeldinger så vi kan gjøre ting bedre. Vi mener jo at ferske øyne alltid ser Eureca fra et nytt og interessant perspektiv, så derfor stiller jeg ofte spørsmålet: ”hva ville du ha gjort annerledes?” Mange blir jo veldig overrasket når vi uoppfordret ønsker deres mening om bedriften vår, kanskje spesielt de nyansatte, sier Jens Petter.

-Vi snur oss rundt for å takke kundene og hører alltid på hva de har å si. For eksempel så var det en leverandør til stede på åpningen av Eureca den 10.oktober som lurte på hvorfor vi ikke hadde en mulighet på nettsidene våre som ga mulighet for å si ifra når vi åpnet for levering til nye postnumre. Dette syntes jo vi var en god ide´, så allerede uken etter hadde vi implementert denne funksjonen i netthandelen. Det samme gjaldt et kundeønske om en varetellings-modul; det fikset vi selvsagt for å gjøre ting enklere når folk handler hos oss. Uansett hvor tilbakemeldingen kommer ifra, så tar vi alt med på strak arm og ser hva vi kan gjøre. Vi har rett og slett et ekstremt ønske om alltid å forbedre Eureca-konseptet, og vi vil ha med kundene på reisen!

Corona part II

Siden samfunnet åpnet igjen i mai 2021 har Eureca engros satt omsetningsrekorder nærmest månedlig.

-Vi har hatt en vannvittig omsetning nå i høst. Nå ser vi selvsagt en nedgang nå som restriksjoner og nedstengningen tredde i kraft, men ikke like markant som da det skjedde sist. Kundene kan bestille mindre kvanta fra oss, vi har ”live” netthandel så du kan se hva vi har på lager til en hver tid og vi gir tilbakemelding hvis det skulle være noe avvik med kundenes bestilling, sier Jens Petter.

Eureca engros valgte å ikke permittere ansatte under forrige nedstengning, derfor fikk de en utrolig vekst i kundeporteføljen i fjor, noe de nå høster fruktene av.

-Vi er jo heldige som kunne bygge kundekretsen da de første Corona-restriksjonene trådde i kraft i fjor. At man kan bestille mindre og at du vet du får korrekte varer til avtalt tid gjør at hjulene holdes i gang. Vi har jo heller ikke noe påslag på anbrekk, som enkelte opererer med, slik at kundene kan tilpasse bestillingene til hva de faktisk trenger og ikke bestille mer enn de trenger. Så lenge du handler for over 2000 kroner så er prisen den du får oppgitt. Alt sammen gjør at ting blir mer forutsigbart for kundene våre, til tross for at vi nå er inne i et nytt pandemi-utbrudd, sier Jens Petter.

-Vi synes jo veldig synd på bransjen og føler med alle i denne tunge tiden, spesielt tenker vi på kundene våre som sliter og det synes vi er vondt å se. Desember-måned er jo der mange henter mye av inntektene sine for året generelt.

  Ny rolle

De 3 første årene i Eureca var Jens Petter markedssjef, men i 2021 tok han over styringen av driften i selskapet.

-Jonas, som var Eureca-menneske nummer 3, skiftet jobb i februar, så nå har jeg overtatt hans oppgaver, i tillegg til at jeg er ansvarlig for markedsføringen. Dette er jo en ny og uvant rolle for meg, så nå bryner jeg meg på en ny utfordring i transport og drift av selskapet. Jeg hadde anledning til dette da Jamal og Anders har tatt over ansvaret som jeg hadde tidligere, og det fungerer helt glimrende, sier Jens Petter.

-Det er utrolig givende å bli kjent med en ny del av bedriften. Teamlederen på drift har bygget et fantastisk lag og de er utrolig flinke og profesjonelle i jobben sin. Dette er virkelig ikke noe jeg sier for å skryte, men jeg mener det. Jeg har utrolig stor respekt for kompetansen de innehar og jobben de legger ned hver dag her hos oss.

-Det er jo ikke her jeg har min kjernekompetanse, så den største utfordringen i min nye stilling har jo vært å takle veksten. Blant annet med å få tak i nok biler og sjåfører og andre ansatte som kan passe inn på laget vårt, og som kan være med å utvikle konseptet i en videre vekstperiode, sier Jens Petter.

-Det er ikke mulig å gjøre noe på egenhånd i Eureca, alt gjøres og skapes sammen. Vi spiller hverandre gode; nye ideer utforskes og implementeres for å skape et godt produkt for kundene. Dette var jo hele grunntanken starten av. Ingenting kommer av seg selv. I enkelte andre bedrifter er det lett at det blir sånn avdeling mot avdeling og man skylder litt på hverandre for å få ut frustrasjon. Her er vi sammen om alt; ET TEAM!