Møt et Eureca-menneske: Jamal Peroti

Jamal Peroti er en levende solskinnshistorie. Etter en meget tøff start på livet med en barndom i flyktning-leir, så har han jobbet seg opp til salgssjef med en jobb han elsker.

                           

Til Norge som flyktning

Jamal kom til Norge som flyktning i 1998. Familiens kurdiske opprinnelse gjorde at de måtte flykte fra Iran av politiske årsaker, og etter hvert endte de opp i en flyktning-leir i Irak. Der ble Jamal født, og familien bodde i leiren inntil han var 7 år gammel.

”Det er klart at når man kommer til Norge fra Irak som 7-åring så har man jo med seg litt bagasje. Jeg husker dessverre ikke noe godt fra tiden før jeg kom til Norge, det er bare vonde minner”, forteller Jamal.

”Overgangen ble jo rimelig stor da vi kom fra Irak og havnet i Haugesund. Jeg kan for øvrig også snakke flytende vestlandsk om det noen gang skulle bli behov for det,” ler Jamal. ”I 2003 flyttet familien min til Oslo, så da ble jeg jo østlending. Man har jo tydeligvis fått med seg litt språk på veien og lærer seg ting fort.”

”Vi hadde aldri hatt det livet vi har nå hvis ikke vi havnet her. Vi ble veldig godt tatt i mot og vi er Norge evig takknemlige”, sier Jamal. ”Det kommer som oftest negative oppslag når det nevnes integrering i pressen, dessverre, men vi har utelukkende positive ting å si. Mor og far har alltid oppdratt familien med å si; hvis du ikke jobber for å bli integrert, så dukker det ikke opp muligheter heller.”

Jamal jobber seg oppover

Etter ett år i militæret utdannet Jamal seg til faglærer innen kroppsøving og idrettsfag ved Norges idrettshøyskole. Denne utdannelsen har han ikke foredlet ennå, bortsett fra å gjennomføre noen sporadiske arbeidstimer som løpe-ekspert for Asics. I 2007 valgte han en annen vei enn helse; han fikk seg jobb hos pizza-kjeden Dolly Dimples. 

”Fra 2007-2017 jobbet jeg for Dolly Dimples, siste 3 årene som daglig leder i Sandvika,” forteller Jamal.  ” Jeg ønsket endring fra Dolly, og var heldig å få sjansen til å begynne som selger hos Eureca ved oppstarten i 2017.”

Nye muligheter i Eureca

Det var en stor overgang å gå fra Dolly Dimples, hvor Jamal hadde ansvaret for 30 mennesker, til å begynne å jobbe i Eureca.

”Overgangen ble faktisk litt tøff for meg i starten. Det var en helt annen måte å jobbe på enn jeg var vant til. Hos Dolly var jeg mye mer involvert i oppfølging og utvikling av medarbeidere, mens i Eureca skulle jeg plutselig bare jobbe som selger,” sier Jamal.

”Men omstillingen gikk jo fint, jeg hadde kjempegode resultater som selger det første året, så det er jeg litt stolt av”

Fra selger til salgssjef

Jamal er en mann som alltid har hatt ambisjoner. Hans prestasjoner som selger og hans ledererfaring fra Dolly Dimples var gode argumenter for at Jamal var en god kandidat når Eureca trengte salgssjef.  

” Det å få være en del av ledergruppen og å ha ansvaret for omsetningen til Eureca passer meg godt,” sier Jamal stolt. ”Jeg er veldig glad i å utvikle ting sammen med andre. Jobbe mot et felles mål, finne på konkurranser og ting som drar alle i samme retning som et team. Og nå som salgssjef, har jeg ansvar for 5 fulltidsselgere, så føler jeg at jeg nå har havnet der jeg hører hjemme.”

Salget fremover og oppover

”Vi har hatt en fantastisk vekst i Eureca, og skal fortsette med det fremover.  Det skal jeg, sammen med salgsteamet som står i spissen av denne veksten utføre. Det er selvfølgelig en tøff oppgave, men jeg stortrives med de utfordringene,” sier Jamal.

”Vi gjør det veldig bra og har funnet riktige måter å jobbe på. Det har jo gått over all forventing; selv med utfordringene i Corona-året 2020 så økte vi allikevel omsetningen med over 40%. Det synes vi er ganske fantastisk.  Og i år er salget allerede foran tallene vi hadde på samme tid i fjor, så det går riktig vei.”

”Eureca har naturlig nok hatt stort fokus på nysalg. Men nå har vi etter hvert fått en så stor kundeportefølje at vi kan begynne å ha mer fokus på utvikling for kundene vi allerede har; å gi dem det lille ekstra. Så nå går selgernes hverdag etter hvert over til å handle mer om utvikling kontra nysalg.”

Toppen av salgskjeden

”Det er jo selvsagt press i salgsjobben, så da sparker jeg jo bare nedover,” ler Jamal. ”Nei, da. Sammen er vi sterke. Jeg jobber sammen med selgerne mine og prøver å veilede og gi dem de riktige verktøyene så de skal lykkes. Og det har de klart!”

”Jeg har et super team bestående av 5 helt unike mennesker og selgere som lykkes på hvert sitt felt. De innehar helt spesielle evner og personligheter som gjør at vi lykkes i alle segmenter av markedet. Jeg prøver å veilede selgerne mine til å jobbe med kundene de treffer best på og har god kjemi med.”

Omstilling under pandemien

”Vi hadde en kjempestigning i salget allerede før Coronaen inntraff. Da nedstengingen kom så var det selvsagt litt kaos, som i alle andre bransjer. Vi gikk ned ca 80% i omsetning første uken, men det var bare helt i starten, så kom veksten mot sommeren,” forteller Jamal.

”Vi permitterte ingen selgere, de fikk andre oppgaver og ble etter hvert utplassert til å jobbe for Meny da de trengte hjelp. Men etter en måneds tid var de tilbake hos Eureca, for vi ville at de skulle være tilgjengelig for kundene våre,” Sier Jamal. ”Mange andre valgte å permittere hele eller deler av arbeids-staben, men vi var fast bestemt på å finne nye måter å jobbe på under pandemien. Vi satte et større fokus på take-away-segmentet, noe vi har lykkes veldig godt med.”

”Vi er et ungt miljø, og det er nok en styrke. Det har vi spesielt merket under pandemien; vi er kjappe til å snu oss rundt, og vi tenker kanskje litt annerledes også, i tillegg til at vi ikke er redde for nye utfordringer. Resultatet av å ha en sånn gjeng har jo gjort at Eureca ikke har hatt behov for permitteringer, siden vi har hatt stigende omsetning hele tiden. ”

”Vi gir alltid kundene det lille ekstra og yter ekstra service der det er behov. Mange av selgerne har jo nesten hatt en rolle som psykolog det siste året, det har jo vært utrolig tøft for mange. Selgerne har alltid vært tilgjengelig på telefonen og på Teams, og til tider møtt opp personlig for å vise at vi er der. Vi merker veldig godt at mange kunder sitter igjen med at vi var der for dem og at vi bryr oss, og det kommer jo positivt ut for oss i fremtiden. Og nå som ting åpner igjen vil Eureca få en kanon-stigning, det er jeg helt sikker på.”

Økt kundemasse, økt kundeservice

Per dags dato har Eureca over 2700 registrerte kunder, og økte kundeporteføljen med over 1000 nye, selv under Corona.

”Alle disse kundene skal vi nå pleie på best mulig måte. Det er ekstremt mye potensiale i alle sammen, og vi ønsker å gi tilbake ved å yte service i form av veiledning. I dialog med kundene vil vi hjelpe og bidra til at de kjøper smartere og riktigere produkter som er tilpasset deres behov. Og er det et produkt vi mot formodning ikke fører, så gjør vi vårt ytterste for å få dette produktet inn i vårt sortiment,” forklarer Jamal.

”Vi skal også være effektive. ”Er du kjapp nok til å skrive, så skal man kunne registrere seg og legge inn første bestilling på under 3 minutter hos oss. Rekorden er fortsatt 21 minutter fra registrering til varene ankom kunden med ekspress-levering, det er jo en rekord de fleste konkurrerende aktører bare kan drømme om.”

”Kundene selv har jo problemer med å se det for seg; at det kan gå så kjapt. Vi dekker jo et behov i markedet. Spesielt for kunder hvor det plutselig er et akutt behov, da er vi en pålitelig leverandør man kan stole på. Alle i Eureca-organisasjonen snur seg rundt når det trengs, og det bærer selvfølgelig frukter.”

Et Eureca-menneske

”Å være et Eureca-menneske betyr at man skal løse de utfordringene som måtte komme. Man er seriøs samtidig som man er leken. Alle våre ansatte har jo en utvidet myndighet til å gjøre kundene fornøyde, det er det viktigste for oss. Uansett hva det koster, så er det kunden først,” sier Jamal energisk.  ”Og hos oss er det jo flat struktur, så uansett stilling eller tittel så hjelper vi alle til om det trengs, og alle dørene er åpen alltid .”

”I tillegg er jeg alltid tilgjengelig på telefonen, bokstavelig talt 24/7. Om selgerne ringer, så svarer jeg. Det er noe jeg har tatt med meg fra Dolly Dimples-tiden. Å ikke ta telefonen og svare på mail utenom arbeidstid er ikke helt meg, jeg har aldri hatt auto-svar på mailen min noen gang! Lurer selgerne på noe, så sitter det jo en kunde i andre enden og trenger et kjapt svar. Da ønsker jeg å være tilgjengelig, sånn er det bare!”

Sunn konkurranse i et godt arbeidsmiljø

”Miljøet er fantastisk i Eureca. Det er stor takhøyde og alle blir hørt. Vi støtter hverandre, og her er det rom for å både le og gråte, for å si det sånn.  Vi har også bordtennis bord på kontoret som gir oss et lite avbrekk i hverdagen. Det er ofte konkurranse mellom markeds- og driftsavdelingen, hvor markedsavdelingen selvfølgelig vinner,” ler Jamal. ”Tidligere har taperne måtte by på lunsj og Red Bull. Når vi kommer tilbake igjen fra hjemmekontor-tiden så skal vi nok få på plass noe mer som driftsavdelingen må bjuda på etter hvert!”