Møt et Eureca-menneske: Camilla Melina Rytterager

Camilla Melina Rytterager er ganske fersk i rollen som innkjøper og har bare jobbet i Eureca siden desember 2020. Selv om trebarnsmoren fra Drøbak stort sett har jobbet hjemmefra under pandemien, så har hun følt seg som et Eureca-menneske fra første arbeidsdag.

Tidlig ute

-I 2009 startet jeg mitt yrkesaktive liv som assistent for min bror. Han var i en slalåmulykke som åtteåring og havnet i koma i ni uker, og det førte til en alvorlig hjerneskade. Som 15-åring var jeg med han på diverse behandlings-opphold rundt omkring i verden; blant annet i Danmark og USA. Etter tre år ble jeg assistenten hans på fulltid og hjalp han med trening, lese-opplæring og slike ting, forteller Camilla.

I tillegg til å være tidlig ute i arbeidslivet, så ble også Camilla tidlig mor og fikk  barn allerede som 19-åring. Etter barselperioden begynte hun å studere ved Hudpleieakademiet.

-Ja, jeg er jo egentlig utdannet hudpleier, da. Etter hudpleieskolen gikk jeg et år på skole for å bli regnskapsmedarbeider, men jeg har aldri jobbet som det. Jeg begynte som assistent for min bror igjen etter regnskaps-året og fikk etter hvert også to barn til.

-Da barna var store nok begynte jeg å studere for å bli administrativ koordinator. Under studiene tok jeg meg ekstrajobb som bademester på The Well, men fant fort ut at hudpleie-yrket ikke var forenlig med å ha barn. Det er jo ikke akkurat en 8 til 16-jobb; det var mye sene arbeidsdager, i tillegg til helgejobbing, så i lengden ble yrket umulig å kombinere med livet som mor. Jeg syntes hudpleie var gøy, men jeg er egentlig mer glad i tall og sånn, så det var jo flott at jeg fortsatte innen regnskap i stedet, sier Camilla.

Fra mor til ASKO

-Det var egentlig litt tilfeldig at jeg begynte å jobbe i ASKO. Jeg ble først hyret inn via et vikarbyrå i 2017, men ble fast ansatt sommeren 2018 etter et halvt år i stillingen. Den gang jobbet jeg som kundebehandler. En liten artighet er at jeg og Rikke, som jobber på kundeservice her på Eureca, startet å jobbe i ASKO på samme dag. I tillegg begynte vi tilnærmet likt her også, så vi har fulgt hverandre tett i arbeidsmarkedet, ler Camilla.

I ASKO gikk hun fra å være kundebehandler til å bli utlånt til Norgesgruppen Data – ASKO Servering – Digitalt område. Der var hun ansvarlig for kommunikasjon ut til ASKO-selskaper, ansvarlig for opplæring og testing, og bidro til produksjonssetting av nytt kontaktsenter (telefonisystem) til alle ASKO-selskapene i Norge.

Ble Eureca-menneske i pandemien 

Pandemien førte til permitteringer i ASKO, og som mange andre ble Camilla berørt, men i desember 2020 fikk hun tilbud om jobb i Eureca.

-Det var jo veldig rart å begynne i ny jobb i Corona-tiden. I første omgang skulle jeg egentlig bare være innleid som innkjøper noen måneder, siden jeg var permittert fra ASKO. Jeg hadde jo ikke jobbet med innkjøp tidligere, min erfaring lå primært på kundebehandling; med telefoner, systemer og sånne ting.

-Da jeg begynte her var jeg på kontoret kun i 2 dager, deretter foregikk all opplæring via nettet. Det var en ganske intens opplæringsperiode; vi satt 7 timer hver eneste dag, snakket på Teams  og delte skjerm. Dette var jo noe helt annet enn hva jeg var vant til å jobbe med. Selv om det var mye å sette seg inn i på kort tid, så funket det egentlig overraskende bra, sier Camilla.

Kjærlighet ved første innkjøps-trykk

-Jeg har elsket å jobbe her fra første stund. Alle kollegaene her er så utrolig hyggelige og imøtekommende. selv om jeg nesten ikke har vært på kontoret siden jeg startet, så var ”velkommen hjem”  det første jeg fikk høre da jeg kom innafor døra. Det var utrolig koselig, og jeg føler meg jo hjemme selv om jeg ikke har vært på selve arbeidsplassen på Ryen så mye, sier Camilla.

-Eureca skiller seg jo ut fra ASKO, selv om det var hyggelig der også, så er det jo et fryktelig stort sted. Her har man mulighet til å ha et forhold til alle kollegaene sine og å kjenne dem på en helt annen måte; man kan jo gå rett bort til den man trenger å snakke med uten å gå igjennom et stort saksbehandlings-system. Det skaper jo et fint og tett arbeidsmiljø som jeg trives utrolig godt i!

-Her i Eureca er det en fantastisk team-spirit. Jeg har alltid følt meg som et Eureca-menneske, selv under pandemien. Generelt så vet man egentlig ikke hvordan miljøet på kontoret er når man sitter hjemme og jobber. Som innkjøper sitter man kanskje litt mer for seg selv enn i et team, men jeg har alltid følt meg inkludert og snakker med mange av kollegaene hver dag, sier Camilla.

-Førsteinntrykket er at Eureca er veldig annerledes enn det jeg har opplevd før. Fra dag 1 har jeg følte meg utrolig godt ivaretatt. Alle har sørget for at jeg trives her og blir en del av gjengen. Det er utrolig gøy å få lov til å komme inn i en relativt ung bedrift og ta del i den iveren som gjennomsyrer hele bedriften. Det er givende å se hvordan alle gjør sitt ytterste for å få dette til å skyte fart og fungere optimalt.

Frihet og ansvar

-Det som også var en stor overgang var friheten og ansvaret man får her i Eureca. I andre jobber blir man jo stort sett fortalt hva man skal gjøre, og med lite handlingsrom, så det var litt uvant for meg. Man vokser veldig som arbeidstaker her, man tenker nøyere igjennom avgjørelsene sine for å være sikker på at man gjør de riktige tingene. Og det er noe jeg synes er utrolig givende!

-Her er det ingen ferdig mal man kan følge, man må selv finne ut av ting ved å prøve og feile. Veien blir til mens man går. Det hender jo ofte at man spør om hjelp, men alltid er det like hyggelige tilbakemeldinger. Det gjelder alle sammen her; man støtter hverandre og hjelper til der det trengs. Her blir man oppfordret til å spørre om hjelp hvis man trenger det, mens andre steder vegrer man seg kanskje litt for å plage noen og føler at man dra folk bort fra deres egne oppgaver. Sånn er det ikke her. Det er en selvfølge å spørre om hjelp, og en selvfølge å hjelpe til når andre trenger det. Det er bare sånn det er her i Eureca.

-Jeg er veldig glad i systemer, grave meg ned i materien og forstå hvordan ting fungerer. Dette er kanskje ikke noe alle andre synes er like gøy, men jeg synes i hvert fall at det er veldig spennende å finne ut av ting og forstå det skikkelig.  Så av og til er det meg folk spør når det er trouble-shooting på gang, det synes jeg er litt stas, sier Camilla.

Eureca-mennesker

- Jeg er veldig dedikert til jobben min. Uansett hva som er problemet så ønsker man å hjelpe til og løse det. Tilfeldigvis var det ingen her en ettermiddagen da noe skulle leveres på lageret, så da var det en selvfølge for meg å tilby meg og kjøre inn til kontoret for å åpne opp. Jeg er ikke unik, sånn sett. Jeg føler at alle som jobber her har samme innstilling og gir det lille ekstra. Man gjør sitt beste for å gjøre arbeidshverdagen best mulig for kollegaene sine. Det er et helt spesielt samhold i Eureca, og det er først når man begynner å jobbe her at man ser at alle passer så perfekt inn. Alle her ER Eureca-mennesker!

-Min oppfatning er at alle er veldig fine folk som er glade for å ha havnet nettopp her. For eksempel da jeg tok imot pallene så traff jeg en sjåfør jeg aldri hadde møtt tidligere. Han begynte etter hvert å synge en sang om navnet sitt til meg, så han gjorde et utrolig førsteinntrykk på meg og gjorde at jeg gikk med et smil om munnen resten av dagen. Jeg har ikke følelsen av at sånt er hverdagskost på alle andre arbeidsplasser i Norge, ler Camilla.

-Her føler man at man får et ekte smil på arbeidsplassen, og at folk er glad for å se deg på ordentlig. Det er jo fordelen av å ha en liten og effektiv bedrift. Sånt blir det et godt arbeidsmiljø av!

Kundeønsker og lagervarer

Eureca vokser og utvikler seg etter kundenes behov. Når det gjelder varesortimentet vil Camilla alltid gjøre sitt ytterste for å etterkomme kundenes ønsker.

-Jeg gjør alt jeg kan for at kundene skal få akkurat de varene de ønsker, selv om vi ikke har ført de tidligere. Selgerne legger jo inn vareønskene fra kundene og jeg sjekker om dette er en vare andre kunder også vil være interessert i. Jeg ser jo også på holdbarhet og sånn, vi vil jo ikke sitte igjen med masse svinn, så da må man regne litt på det før man eventuelt lagerfører varen. Om det skulle være litt for spesielt å ha på lager så blir det noe vi kaller en ”skaffe-vare”, og da tar det én dag ekstra å få inn. Det handler jo litt om risiko for oss, men varen får vi tak i uansett. Èn dag ekstra er jo ikke galt på spesialvarer når vi vanligvis garanterer levering innen 6 timer, sier Camilla.

-Ting vi selger mye av, og som kundene ofte trenger kjapt, har vi selvsagt på lager. Vi merket jo spesielt i sommer, da Coronaen hadde roet seg og utestedene var åpne igjen, at vi måtte ligge godt foran bestillingene; spesielt med tanke på kvanta. Og nå står jo jula for døren og vi vet det kommer til å si pang. Noen varer er jo sesong-basert, så da gjelder det å ha nok ribbe og generelle julevarer på lager når kundene ringer og er i beite midt i julebordsesongen. Og lam har det jo gått mye av nå i høst, nordmenn elsker jo fårikål. Så dette er jo noe man alltid må ta stilling til, i tillegg til varer som er ”vanlige” hele året. sier Camilla.

-Det er mye å holde styr på; det jobbes jo mye i Excel -programmet, for å si det sånn. Vi har ca 10.000 varer i vårt sortiment, og vi jobber stadig med å lagerføre de varene kundene etterspør. Balansegangen er ikke alltid så enkel, spesielt når det har vært Corona så lenge. Vi vokser jo stadig, noe som også var tilfellet under pandemien, så det er jo alltid en rimelig travel arbeidsdag her på Eureca. Det er utrolig givende å jobbe i en bedrift i medvind, og å få være med på denne enorme veksten vi opplever!

Lov å gjøre feil

-Her har man også lov til å gjøre feil, og lære av dem, uten å bli hengt ut for det. Det er jo ganske mye ansvar å sitte på innkjøps-logistikken, med tanke på kvanta og datostemplingen på alle varene vi bestiller. For eksempel bommet jeg på en bestilling på vannmeloner for en liten stund siden; jeg skulle bestille 30 kilo, men endte opp med å bestille 30 kasser. Så da ble det brått 600 kilo i stedet, men ingen ble sure eller fikk meg til å føle meg dum. Det må jo sies at dette var en dag det var ekstremt hektisk på jobben, for å unnskylde meg selv bittelitt. Da kan man fort bomme på en knapp når det koker som verst. Vi er jo bare mennesker. For meg var det jo veldig interessant da å dra ned på lageret for å se hvordan 600 kilo vannmelon egentlig så ut. Skal jeg være ærlig så var det ikke så galt som jeg hadde fryktet. Vi klarte dessverre ikke å selge ut alt sammen, så da fikk de ansatte noen frynsegoder å ta med hjem i stedet, sier Camilla. 

-Jeg prøver så ofte jeg kan å ta en tur på lageret for å se alt fra et annet perspektiv; å se varene fysisk er noe annet enn bare å jobbe med store tall i et Excel-ark. Etter å ha jobbet her en stund så føler jeg jo nå at varene på lageret nesten er mine, siden det er jeg som sitter og har oversikten!

Tidlig opp

Camilla var tidlig ute både i arbeidslivet og som mor, noe som tydeligvis har påvirket døgnrytmen og arbeidsrutinene.

-Jeg er jo et morgenmenneske og er veldig tidlig oppe om morgenen. Jeg starter gjerne å jobbe ved 05-tiden, for da kan jeg få unna mye før resten av Norge våkner. Da har jeg sjans til å komme meg a jour, spesielt når man har 3 barn i tillegg, for de må jo følges til skolen og sånn. Jeg rekker ikke å være på kontoret klokken 07, så da jobber jeg litt i etapper på morgenkvisten. Mellom  07 og 10 er det mest hektisk i innkjøper-rollen, så da har jeg bare fått en litt egen måte å jobbe på, men det funker ypperlig for meg. Jeg bor i Drøbak, så da er det jo en liten reisevei også. Men Eureca var veldig imøtekommende og stolte på at jeg fikset dette på min måte, og det er jeg utrolig takknemlig for, sier Camilla.