I sommer kan daglig leder Aimar Niedzwiedzki (t.v.) feire Pelotons fylte fire år sammen med sine ansatte. Det har vært fire år med sykkelglede, herlig pizza og ikke minst italienske råvarer.

Peloton: Italiensk barkultur og gourmet pizza møter sykkelpedaler og felger.

Skapt med et ønske om å kunne påvirke norsk barkultur

For omtrent fire år siden åpnet Peloton dørene i krysset mellom Hausmannsgate og Torggata. Oppkalt etter midtfeltet i et sykkelritt, er Peloton kjent for sin sykkelkultur, men også de autentiske italienske pizzaene de serverer.

«Vi ønsker jo i utgangspunktet å være et sted hvor syklister skal føle seg hjemme, men samtidig så er det minst like viktig at de som ikke sykler skal føle seg hjemme, og det er derfor vi sier at vi er sykkelinspirert,» forteller Aimar Niedzwiedzki, daglig leder på Peloton.

Ville introdusere nordmenn for en annen type sosial kultur

Niedzwiedzki har full jobb i en helt annen bransje. Etter mange år med sykkelturer rundt omkring Europa, og mange visitter til det italienske strøket, ville han introdusere nordmenn for den atmosfæren han har kommet i møte på sine mange utenlandsturer.
Dermed kom ideen om å skape en sykkelinspirert bar med et italiensk aspekt.

«Vi i Norge er jo et høvisk folkeslag som har et enkelt språk, og en veldig simpel måte å opptre på foran andre. Vi bruker få ord og snakker ikke med ukjente, så da var det naturlig for meg å se om det var noe jeg kunne påvirke, rett og slett. Mange i Norge vet nok ikke hva
italiensk barkultur er, men vi ville se om vi klarte å introdusere noe av det. Det handler både om det sosiale aspektet, og hvordan man drikker,» sier Niedzwiedzki.

Da Niedzwiedzki skulle se etter partnere til Peloton-prosjektet var det ikke vanskelig å komme i dialog med noen. Det var nemlig mange som hadde tro på en plass hvor sykkelentusiasme fikk møte god mat og drikke. Derfra tok det ikke lang tid før idé ble til
realitet. I dag består Peloton av 10 årsverk, og blant staben finner du både nordmenn, spanjoler, kroater, canadiere og selvfølgelig italienere.

Når du går inn døren på Peloton blir du møtt av et interiør preget av sykkel, samt utenlandsk barkultur.

Strømlinjeformet produksjon med gourmet pizza i fokus

Da Peloton først åpnet ville man lage en slags kontinentalmeny som var mer preget av lunsj enn kveld. Da opplevde man at produksjonslinjen ble for komplisert, og det resulterte i for mye matsvinn. For å unngå matsvinn måtte Peloton endre fokus. Da var gourmetpizza et mye bedre valg.

«Det var viktig for oss å finne en mer strømlinjeformet prosess. Vi måtte finne en måte å lage noe hvor vi kunne sikre at vi ikke kastet noe siden det hater vi virkelig, og se hvordan vi kunne kombinere bruken av råvarer i større grad. Sagt på en annen måte, når vi introduserte
salater så var egentlig den første salaten en dekomponert parmapizza, satt litt på spissen. Det smaker veldig godt, også betyr det at vi kan bruke råvarene fra en ny rett til en annen på en effektiv og fin måte,» forklarer Niedzwiedzki.

Blant kjøkkenstaben er det en pizzakokk som har gjort det veldig bra i VM. Med andre ord er det en høy kunnskap om hvordan pizza skal lages hos Peloton. Alt fra behandling av råvarer og produksjonsteknikk, til temperaturbehandling og forståelse av hvordan man bruker en
pizzaovn best mulig er nøye gjennomtenkt. For det er de marginale forskjellene som preger et ok produkt fra et veldig godt et. Samtidig eksperimenterer Peloton-gjengen med forskjellige smaker for videre utvikling og for å bli enda bedre på det de gjør.

«Vi har laget mortadella pizza med ferske jordbær og det gikk kjempefint. Nå nylig hadde vi også en pizza marmellata, hvor vi brukte rømmesaus i bunn, men hadde da et søtt tomatsyltetøy på toppen. Dette sammen med en veldig moden speket salami, og en
blanding av tre forskjellige oster. Cheddar er en uvanlig ost å bruke på pizza, men den funket når den kom sammen med parmesan og caciocavalo, som er en salt fåreost fra Sør-italia. Hvis det hadde vært opp til oss så hadde vi servert pizza med røyket sverdfiskfilet, men vi vet at det finnes noen grenser på hvor langt vi kan strekke nordmenn,» forteller Niedzwiedzki.

Rundt omkring i baren ser du sykkelkulisser hengende på veggene og i taket, men selv om baren er sykkelinspirert er mange av gjestene der kun for den gode maten.

Sterkt preget av Sicilia

En av bestselgerne hos Peloton har fått navnet etter Peloton´s hovedinspirasjon, nemlig Sicilia. Med hjemme-syltet chilli, sterk salami, surret spinat og rømmesaus er «Sylta Sicilianer» en av Peloton´s egenkomponerte favoritter. På kjøkkenet er det nesten bare
Sicilianske kokker, så det er ingen tvil om at stedet bærer et preg av Sicilia.

«Det er vel fordi at Sicilia bortimot er det mest flerkulturelle område som finnes i Europa, med en forbrødring av kjøkken som man sjeldent ser noe sted. Fra et matkultur-perspektiv så er det veldig vanskelig å komme seg unna den øya i forhold til å finne inspirasjon,»
forklarer Niedzwiedzki.

Når man eksperimenterer med nye smaker og råvarer som ikke er så vanlige i Norge trenger man en matleveringstjeneste som har en smidighet når det kommer til produktportefølje. Det er her Eureca engros kommer inn i bildet.

«Vi kan bare ringe og spørre om de kan skaffe diverse produkter. Da pleier de å si ´ja, ikke noe problem, det løser vi, gi meg to dager,´ også ligger det inne i porteføljen. Dermed finner vi ofte de produktene som kan være litt slitsomme å få tak i. Når vi da kan få samlet mest
mulig av de på et sted skaper det en bedre arbeidsflyt,» sier Niedzwiedzki.

En kulturell arena for mer enn bare sykkel

Peloton har fra starten av ønsket å være et sosialt møtepunkt. For å bygge et slags sosialt fellesskap arrangeres det ofte sykkelturer både i Norge og utlandet, men det er ikke bare gjennom sykkel dette kulturelle fellesskapet skapes. Peloton holder også pizzaskole, og blir
ofte brukt som lokale for diverse boklanseringer og etterfester.

«Vi er jo et sted som skal være en kulturell arena. Det må ikke innebære sykkel, selv om det er mye av det. Det er kjempehyggelig at det sitter hundre stykker og ser på Paris-Roubaix, men det er fortsatt sånn at vi trenger spisegjester hver dag. Det er det viktigste. Som vi
pleier å si, kom for maten, bli for drikken,» sier Niedzwiedzki med et smil.