Med Pannekakehuset vil Youness Afri vise de kulinariske mulighetene pannekaker representerer, og utfordre nordmenns definisjon av retten.

Pannekakehuset: Pannekaker på kreativt vis

Bærums Verk er et handelssted med mye historie. I hundrevis av år har sleder og kjerrer kjørt
gjennom Verksgata på vei til Sandvika, og nesten like lenge har Bærumsbøndene fraktet
malm fra skip som losset i Sandvika til masovnen på verket. Arbeiderboligene i gaten har
endret seg i takt med utviklingen, men den dag i dag er gaten et levende bilde på hvordan det
gamle verksamfunnet var før i tiden.

På 1600-tallet var det kongen som eide Bærums Verk, før en nederlandsk handelsmann kjøpte
det historiske stedet. Pannekaker har hatt en lang tradisjon i Nederland, så det var et pussig
sammentreff at det skulle åpne et pannekakehus i Verksgata på Bærums Verk flere hundre år
senere. I 1995 åpnet Roel Meinen Pannekakehuset, og siden den gang har restauranten
utfordret nordmenns forhold til pannekaker på kreativt vis.

I dag er det Youness Afri som er daglig leder av pannekakehuset, og filosofien hans er like
enkel som den er effektiv. «Vi skal by på en varm atmosfære, hyggelig betjening og god mat,
og hovedfokuset ligger i å gi gjestene en perfekt opplevelse.»

Første huset på venstre side er det som i dag er Pannekakehuset. Bildet er fra 1913.

Fra Marokko til Norge

Afri er opprinnelig fra Marokko, med fransk far og marokkansk mor. Fagbrevet i hotell- og
restaurantfag fikk han fra storbyen Casablanca. I løpet av de fire og et halvt årene med streng
disiplin og enda mer læring ble Afri forelsket i faget. Etter studiene var han innom
restauranter og hotell i blant annet Marokko og Frankrike, men i 2004 tok kjærligheten han til
Norge. Med ett var han en del av den norske serveringsbransjen.

Det var i 2018 han ble ringt opp av styreleder som spurte om han ville jobbe som daglig leder
på Pannekakehuset. Da hadde han allerede vært innom huset i en kort periode i 2015 som
kjøkken- og serveringsansatt.

«Jeg liker dette stedet veldig godt. Det har så mye historie tilknyttet til seg, også er jo Bærums
Verk et veldig fint sted i tillegg. Jeg kunne ikke si nei til dette,» forklarer Afri.

Det historiske aspektet ved den koselige restauranten var mye av grunnen til at Afri måtte takke ja til å bli
Pannekakehusets nye daglige leder.

Unik presentasjon av pannekaker

Konseptet er det samme etter at Afri tok over som daglig leder – pannekaker på nederlandsk
vis. I Nederland er pannekakerestauranter et vanlig konsept, med over 400 restauranter som
serverer den flate retten til frokost, lunsj, middag og dessert. Målet til Pannekakehuset er å
gjøre nordmenn oppmerksomme på det potensialet pannekaker har, slik som man har klart i
Nederland.

«Gjestene våre skal bli tatt med på en mat-reise. Vi skal ikke bare være en vanlig restaurant.
De som kommer hit for første gang forventer en vanlig pannekake, men når de så ser hva de
får blir de overrasket, og det på en positiv måte. Det synes vi er kult,» forteller Afri.

De fleste pannekakene som blir servert åpne som en pizza, men smaken er helt annerledes.

På menyen finner man middagspannekaker med blant annet marinerte scampi og gravet laks,
med kyllingbiter og peanøttsaus, med chilli con carne og tortilla chips, og også med
parmaskinke og mozzarella. Smakene Pannekakehuset kommer opp med er under konstant
utvikling, og alle rettene blir til i fellesskap.

En pannekake med en meksikansk vri gir en spennende og veldig god smakskombinasjon.

«Ideen på retten kommer først. Vi setter oss ned alle sammen, drodler rundt forskjellige
rettkonsepter, og lager retten derifra. Når vi føler at vi har truffet kommer kundene inn i
bildet. Da hører vi på deres tilbakemeldinger, og om det er noe de mener mangler eller skal
vekk justerer vi på retten til vi er i mål. Den ene retten, ‘Mamma mia,’ har vi gjort om på
rundt 7 ganger etter at vi puttet den på menyen,» sier Afri.

Det er med leveringen av maten Eureca engros hjelper til. 2019 var første året Afri brukte
Eureca, og i valget av engrosvirksomhet så han etter en aktør hvor fleksibilitet og gode
kundeforhold var nøkkelord.

«Leveringene tilpasses etter ønske, og det er jeg veldig fornøyd med. Man kan kjøpe en pakke
av et produkt, istedenfor en hel haug av det samme produktet. Du kan kjøpe akkurat riktig
mengde av det du trenger. Det gjør det enklere for meg å få kontroll på lagerbeholdningen,»
sier Afri.

«Alt handler om å skape tillit»

Når du entrer Pannekakehuset blir du møtt av en hjemmekoselig atmosfære. Afri har sammen
med sine kolleger skapt et inkluderende miljø hvor gjestene skal føle seg trygge med en gang
de kommer inn døra. Afri mener det er det som er nøkkelen til suksess.

Med en gang du går inn i restauranten vil du føle deg som hjemme. Deres interiør gjenspeiler den gjestfriheten
Pannekakehuset representerer.

«Jeg mener du skal se på restaurantgjester slik som du ser på gjester du tar imot hjemme hos
deg selv. Når du har gjester hjemme tenker du ikke på salg. Da er det gjestfrihet som er i
fokus. Slik har vi det her også. Når folk kommer på besøk til Pannekakehuset skal vi få dem
til å føle seg hjemme, for det er tryggheten de kjenner på som er viktig. De skal ha en
avslappende stund, og det er det som gjør at de kommer tilbake,» forklarer Afri.

Når du besøker Pannekakehuset setter betjeningen seg inn i din verden, og gir deg det du
trenger. Og i den store og hyggelige sofabenken kan du ikke gjøre annet enn å føle deg som
hjemme. Med utsøkt mat er Pannekakehuset definisjonen på créme de la créme.