Livly
”Skykjøkken - fremtidens restaurant”
Livly er noe så sjeldent som et restaurantkonsept i vekst i disse coronatider. Mens andre aktører i bransjen hadde nok med å holde hodet over vannet, så opplevde Livly en eksplosiv etterspørsel i oppstartsåret 2020 og har allerede rukket å servere over 10.000 måltider til Oslos kresne befolkning.
Fra utsiden ser ikke dette pur-unge konseptet akkurat ut som en restaurant, men heller en bakinngang til en hvilken som helst bygning i Oslo sentrum. Innenfor dørene på nedre Grünerløkka derimot, så møter vi på herlige dufter fra flere freshe, enkeltstående kjøkkenavdelinger hvor det kokkeleres retter fra diverse restaurant-menyer i byen.
Chief Kitchen Officer Sandor Camai
Outsourcing for ganen
”Vi lager høykvalitets take-away-mat på vegne av andre restauranter. Vi velger restaurantene som vi ønsker å samarbeide med basert på kvaliteten, menyen og om de passer inn i vårt konsept. Det viktigste er at vi kan holde nøyaktig samme standard som restauranten vi jobber på vegne av”, forklarer Sandor Camai.
Denne blide østerrikeren har 15-års fartstids som kjøkkensjef fra flere restauranter på kontinentet, og som Chief Kitchen Officer er han hjernen og hjertet bak maten Livly lager.
”For en liten, lokal restaurant er dette en vinn-vinn situasjon. Vi sørger for å avlaste restaurantene, så de har mulighet til å servere take-away i et større geografisk område enn de selv har anledning til. Og det som kanskje er det beste for restaurantene er at de ikke løper noen risk, siden vi tar oss av alt. De får med andre ord deler av omsetningen uten selv å bruke tid og penger på prosessen”.
Økologisk og effektivt
”På løkka har vi mulighet til å serve opp til 10 restaurant-brands, og skykjøkken gir en mer effektiv og økologisk måte å drive take-away på,” fortsetter Sandor. ”Med flere brands kan vi tilpasse menyene så vi får brukt råvarene mest mulig effektivt og får minimalt med svinn. I tillegg er 90% av budene våre sykkelbud, fra Foodora og Wolt, så hos oss er det økologiske aspektet i fokus.
Vi er for øvrig også veldig imponert over effektiviteten fra Eurecas side,” skyter Camai inn. ”At vi kan bestille noe og få det så fort, det er utrolig. Eureca er skikkelig flinke. Servicen og kundeservicen kan jeg heller ikke få skrytt nok av.”
Kjøkkensjef med fingerspisskompetanse
Heldige med timingen
Skykjøkken, eller cloud-kitchen, er allerede en innarbeidet ”hit” i flere andre byer i verden, så da Livly så dagens lys rett før lock-down i 2020 var timingen upåklagelig for oppstart av et nytt take away-konsept i Oslo. ”Hva skal man si; vi var på rett sted til rett tid. Vi er glade for at vi kunne hjelpe til med å dekke den økte take-away-etterspørselen gjennom coronatiden”, sier Sandor.
Vi ønsker at alle som brenner for god kvalitetsmat skal lykkes. De som har konsepter som er trendy, unike og kule ønsker vi å samarbeide med og løfte frem, så vi kan hjelpe de lokale restaurantene”.
Eksplosiv vekst
”Det har gått veldig fort fremover, og etterspørselen har gjort at vi tredoblet omsetningen siden juli”, smiler Sandor bredt.
Han startet opp på Løkka med 6 ansatte og en håndfull restauranter ombord i skykjøkkenet. Da serverte de primært måltider til sultne østkantfolk. Men nå nylig, den 19.februar, åpnet Livly en søster-lokasjon på Frogner for også å gi vestkant-publikummet en bit av det beste Oslo har å tilby.
Sandor utenfor Livlys nyåpnede søster-lokasjon på Frogner
”Skykjøkken er fremtiden. Men vi ser tydelig at covid-situasjonen har fremskyndet nordmenns behov for take-away på kvalitetsmat, så det gjør at vi allerede planlegger åpningen av et tredje skykjøkken nå på vårparten”.
Vyer i andre byer
Livly har tydeligvis truffet blink med sitt unike take-awaykonsept, og planen er å åpne nye skykjøkken også i andre byer i løpet av 2021. Det langsiktige målet er å starte opp i hele Skandinavia og bli ledende innen long-distance take-away. ”Bor man i København, skal man kunne få hjemlevert det samme måltidet som serveres i favorittrestauranten i Oslo eller andre steder”, sier administrerende direktør i Livly, Jonas Stokke. ”Det viktigste er å holde samme, høye kvaliteten over hele linja – at maten vi lager holder nøyaktig like god standard som restauranten vi jobber på vegne av – ellers vil ikke folk ha dette konseptet på lang sikt”.
Det er tydeligvis ingen mangel på vyer hos Sandor og co videre inn i 2021, og det er fullt forståelig da deres take-away-kjøkken for lengst har tatt av fra basen på Grünerløkka. Sky is the limit for Livly.