Ida Juliane Havnås kan se tilbake på to år med mange oppturer i Eureca engros.

Vi fyller 2 år i dag!

Det er nå to år siden Eureca engros ble opprettet. Den 10. oktober 2017 ble konseptet som skulle gjøre matleveranser enklere for små og mellomstore kunder lansert. Når vår daglige leder, Ida Juliane Havnås, ser tilbake på de to årene som har gått er hun glad og takknemlig for at Eureca har blitt så godt tatt imot av markedet.

«Det har virkelig vært en spennende reise å få være med på dette fra start. Fra å være tre ansatte i begynnelsen, har vi bygget en organisasjon, fått opp et lager og satt opp fungerende IT-systemer. Det er både spennende og lærerikt å være med på, og ikke minst gøy å se at flere og flere kunder vil prøve oss ut,» sier Havnås.

Spenning rundt mottagelse av skreddersydd konsept

Fra det ble besluttet at Eureca engros skulle etableres til det ble lansert gikk det veldig fort. Det var mange tanker om hva konseptet skulle være og hvordan det ville fungere i praksis. På lanseringsdagen var spenningen først og fremst knyttet til hvordan kundene ville ta i mot konseptet. 

«Fra idé til realisering gikk jo alt veldig fort, og det var mange usikkerhetsmomenter. I tillegg var vi veldig spente på om det digitale ville gå på skinner. Det var mye som skulle testes for første gang, og derfor startet vi forsiktig med noen få kunder. Vi brukte første året på å jobbe mot en stabil drift,» forteller Havnås.

Å oppnå en stabil drift krever en gjeng med gode medarbeidere. Nettopp derfor var det å ansette riktig folk veldig viktig for å lykkes. Det var der Havnås ville sette sitt fokus da hun ble leder for den nyoppstartede bedriften.

«Å lede Eureca er utvilsomt annerledes enn mine tidligere ledererfaringer. Det å bygge opp selskapet og drifte det i en fase med sterk vekst krever mye av menneskene i organisasjonen. Fokus på rekruttering har derfor vært ekstremt viktig. Jeg trengte ja-mennesker som var klare for en variert arbeidsdag og som er endringsvillige, for i starten måtte alle gjøre litt av alt. Jeg har selv arbeidsoppgaver her i Eureca som jeg aldri har vært borti før i tidligere jobber, og det synes jeg både er spennende og lærerikt,» forklarer Havnås. I tillegg til å lære mye, forteller Havnås at det mest givende er å følge med på veksten. Fra i fjor har Eureca mer enn doblet sin omsetning, og per dags dato er det registrert rundt 1200 kunder. 

Fokus på kundekontakt og samarbeidspartnere

Siden oppstarten av Eureca har det å treffe på kundebehovene hatt høyest prioritert. Det er der Eureca ønsker å skille seg ut i bransjen, og der selskapets suksess ligger. Eureca har jevnlig kundeundersøkelser, og er svært åpne for innspill. Mange av endringene som er innført disse to årene, kommer fra direkte kundeønsker. 

«Både lørdagslevering og ekspresslevering har vi implementert etter ønske fra kunder. Spesielt stolt er vi av ekspressleveringen vår der vi garanterer levering innen 90 minutter. Dette er de mest populære leveransene for sjåførene våre, siden kundene ofte blir svært imponerte av hurtigheten og sjåførene har opplevd å bli møtt med applaus,» forteller Havnås smilende. «Hittil er den raskeste leveringen etter bestilling på 21 minutter.»

Eureca sitt konsept blir videreutviklet kontinuerlig, og det gjør selskapet sammen med kundene og  samarbeidspartnere. Eureca klarer å levere raskt på innspillene og endringstakten er høy. På denne måten blir konseptet til Eureca stadig bedre. 

«Vi har også tett dialog med leverandørene våre. Spesielt synes vi det er gøy å løfte frem små leverandører. Det er ikke enkelt for små merkevarer å komme inn i markedet, så det å kunne samarbeide med dem, og forsøke å gi de et løft er morsomt å få være med på,» fortsetter Havnås.

Unik kultur

I Eureca kommer man tett på sine kolleger. Det er nettopp den gode relasjonen mellom medarbeiderne på tvers av avdelinger som gjør Eureca til en fantastisk arbeidsplass for Havnås.

«Det beste med å jobbe i Eureca er utvilsomt folkene. Vi er en sammensatt gjeng med stort mangfold, og tør å gjøre ting litt annerledes. Vi har en veldig unik kultur med mye energi,» sier Havnås.

Fra å være tre ansatte i begynnelsen består Eureca i dag av 23 heltidsansatte Eureca-mennesker som jobber hardt for å gi kundene den servicen de fortjener. Omsetningen vokser med i snitt 13 % hver måned, og det er nettopp der fokuset skal ligge fremover – på å fortsette å vokse.

«Vi har lagt rammene, så nå er det bare å vokse videre. Vi skal markere oss skikkelig i markedet, og få inn nye kunder hele tiden. Samtidig må vi ha fokus på å levere god service til kundene hver eneste dag, og opprettholde servicen i vekstperioden vi skal inn i. Hos oss er alle leveranser viktige, og vi skal bry oss like mye om hver eneste levering,» forteller Havnås.